Een Kindermuseum opzetten
Museum Polderhuis Westkapelle heeft vanaf 2007 het idee van een 'Kindermuseum' uitgewerkt
tot een format waarmee in 2015 ieder museum of archief zelf aan de slag kan. Op 13 oktober hield
het museum hierover een voorlichtingsbijeenkomst voor alle culturele instellingen in Zeeland.
Het 'Kindermuseum voor later', is in 2007 gestart met de
kindertentoonstelling 'Sparen en bewaren'. Daarvoor is
samenwerking gezocht met Kunsteducatie Walcheren en
twee basisscholen in Westkapelle. Het Kindermuseum heeft
zich daarna ontwikkeld tot een project dat door musea en
archieven samen met het onderwijs kan worden opgezet,
maar dat ook zonder museum of archief in de buurt kan
worden gedraaid. Het idee van het Kindermuseum is
ontstaan vanuit de cursus 'Visie op educatie in het
museumbeleidsplan' georganiseerd door de SCEZ in
2012 en een van de 'Kindconcepten' van de Nederlandse
Museumvereniging (zie ook Zeeuws Erfgoed van
december 2013).
Waarom een Kindermuseum?
Kinderen van nu zijn de toekomstige museumgeneratie:
als bezoeker, als vrijwilliger, als kunstenaar, als eigenaar
van een object. Kinderen leren door dit project dat een
museum een plaats kan zijn waar het leuk is om dingen
te doen en te leren. Ze worden op een losse en speelse
manier vertrouwd gemaakt met begrippen als sparen en
bewaren. Bovendien is de samenwerking tussen basis
scholen van verschillende disciplines goed voor de sociale
cohesie in de betreffende kernen van dorp, wijk, of stad.
Programmaopbouw
1. Schoolbezoek van een gastdocent. Iedere groep heeft
een eigen invalshoek;
2. Museum- of archiefbezoek. Een groepsbezoek aan de
instelling;
3. Creatieve invulling. Een creatieve verwerking in het
museum/archief of op school;
4. Het Kindermuseum. Een expositie van de gemaakte
werkstukken, liefst op een locatie buiten de school.
Aansluiting bij onderwijs
Het project Kindermuseum sluit aan bij diverse kerndoelen
van het basisonderwijs en kan vanaf groep 1 t/m groep 8
bijvoorbeeld om het jaar worden aangeboden. Op dit
moment werkt er ook een school buiten Zeeland, in
Berlicum, met het Kindermuseum. Op deze school werken
leraren met de nieuwe leermethode VierKeerWijzer,
een methode die rekening houdt met de verschillende
intelligenties van mensen*. Door de leerlingen aan te
spreken op hun manier van leren en hun interesses, kan
elk van hen zich op zijn eigen niveau ontwikkelen.
Een thematische aanpak, zoals het project Kindermuseum,
is hierbijuitermate geschikt.
Oplevering project Kindermuseum
Na de laatste pilot in 2015 wordt het project ook landelijk
gepresenteerd. Het ontwikkelde format, waarmee culturele
instellingen zelf het Kindermuseum kunnen uitvoeren,
wordt dan gratis aangeboden. Het project is gesubsidieerd
door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Rabobank.
Meer informatie
Het boekje Sparen en bewaren wordt zolang de voorraad
strekt gratis verstrekt aan Zeeuwse musea en basisscholen
die in 2015 mee willen doen.
Voor meer informatie, of voor hulp bij het opstarten van
een Kindermuseum, kunt u contact opnemen met Ada van
Hoof, educatief medewerkster van museum Polderhuis
Westkapelle, polderhuis.ada@zeelandnet.nl.
De Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner
onderscheidt acht intelligenties. Ieder mens
bezit ze alle acht, men heeft er echter vaak
slechts enkele sterk ontwikkeld. Deze sterk
ontwikkelde intelligenties bepalen de manier
waarop men leert en de voorkeur voor
bepaalde activiteiten.
Museumbezoek door leerlingen van
een groep 1/2 (foto Ada van Hoof).
Zeeuws Erfgoed 25 december 2014 04