Behalve in boeken en tijdschriften is er veel informatie op internet te vinden. Houd daarbij wel de betrouwbaarheid van de bron in het oog. Erg geschikt zijn bijvoorbeeld de diverse uitgaven van de Nederlandse en Vlaamse monumentenwachten, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en websites als www.monumenten.nl en www.res- tauratiefonds.nl. Bij meer omvangrijke projecten kan het verstandig zijn een of meer deskundigen in te schakelen. Dat kunnen een architect, een aannemer en/of gespecialiseerde adviseurs zijn. Kwaliteitsrichtlijnen Om meer zekerheid te krijgen over de deskundigheid van bedrijven en de kwaliteit van hun werk, kan worden gekeken naar erkenningsregelingen en certificaten. Voor steeds meer werkzaamheden aan monumenten worden richtlijnen opgesteld die een goede uitvoerings kwaliteit zo veel mogelijk garanderen. Ze zijn opgenomen op de website van de stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg (www.stichtingerm.nl). Ook zijn op deze website bedrijven te vinden die hebben aangetoond dat zij aan kwaliteitscriteria voldoen. In Gelderland is door toedoen van Monumentenwacht Gelderland de kwaliteitsregeling Kennis Kunde ontwikkeld, die mogelijk navolging krijgt in andere provincies (zie www.monumentenwacht-gld.nl/kwaliteit). Goed opdrachtgeverschap kost tijd, moeite en in beperkte mate geld. Daar staat tegenover dat een goede voorbereiding en planning veel problemen en kosten tijdens de uitvoering kunnen voorkomen. Daarom is het van groot belang voldoende tijd te nemen om te bepalen wat je als eigenaar of beheerder van een monument precies met het gebouw wilt, liefst op de korte én de lange termijn. Vele bronnen, regelingen en adviseurs kunnen hierbij behulpzaam zijn, maar het is verstandig - en gemakkelijk - om te beginnen bij de Monumentenwacht. Het inspectierapport is een goede basis om van te vertrekken en de adviseurs van de Monumentenwacht kunnen u vanuit hun brede en praktische kennis in diverse richtingen op weg helpen. En desgewenst ook tijdens de uitvoering op diverse manieren bijstaan. Tot slot wordt, zoals altijd, het beste resultaat bereikt als alle partijen prettig samenwerken. Ook hierin kan de opdrachtgever een rol spelen. Bijvoorbeeld door goed contact te houden met alle betrokkenen, voldoende overlegmomenten in te bouwen en regelmatig de werkplek te bezoeken. Want belangstelling werkt altijd stimulerend. Bron: Vereniging van Provinciale Monumentenwachten Nederland Naast goed opdrachtgeverschap is ook goed vakmanschap een voorwaarde voor kwaliteit. Zeeuws Erfgoed 22 maart 2015 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2015 | | pagina 22