Archeologieles in het veld en in het depot "et Zeeuwse basis- en voortgezet onderwijs heeft veel belangstelling voor archeologie. De SCEZ krijgt regelmatig aanvragen van leerkrachten voor een gastles, een leskist of een klassikaal bezoek aan het Zeeuws Archeologisch Depot. Twee groepen van de Middelburgse Nehalennia Stedelijke Scholengemeenschap maakten begin dit jaar kennis met archeologisch veldwerk en depotopslag. Om te laten zien wat archeologie is en wat een archeoloog doet, heeft de SCEZ een aantal projecten voor het onderwijs ontwikkeld. Hierin komen diverse aspecten van de archeologie aan bod: het opgraven, determineren en dateren van bodemvondsten, het restaureren van bodemvondsten, het tekenen van potten aan de hand van een randscherf, het verrichten van veldonderzoek met veldkartering en boringen, het opslaan van bodemvondsten in een depot en het ontsluiten van vondsten voor publiek en wetenschap. De archeologieprojecten vinden op verschillende locaties plaats. Soms gebeurt dat in het klaslokaal aan de hand van leskisten met praktische onderzoeksopdrachten, of via een vitrinekast met bodemvondsten en een kijkwijzer. Een archeoloog van de SCEZ of een vrijwilliger van de Archeologische Werkgemeenschap Nederland, afdeling Zeeland kan komen vertellen op school. Maar er zijn ook lesprojecten buiten de school: in het veld, in het Zeeuws Archeologisch Depot of in het Zeeuws Museum. Doorgaande leerlijn De SCEZ geeft ofwel zelf uitvoering aan de aanvragen die zij vanuit het onderwijs ontvangt of gaat hiervoor op zoek naar samenwerkingsverbanden. Het bestaande lesaanbod wordt voor de school op maat gemaakt. De projecten en gastlessen kunnen zo een doorgaande leerlijn vormen. Een leerlijn is de volgorde waarin leerstof is verdeeld over alle leerjaren. Het is belangrijk dat de leerling in zijn leerproces zo min mogelijk overlap, breuken of gaten ervaart. Van een doorgaande leerlijn wordt gesproken als de leerstof en het onderwijsresultaat van verschillende schooltypen (primair onderwijs, voortgezet onderwijs en vervolgonderwijs) op elkaar aansluiten. Ook het aanleren van vaardigheden, zoals het doen van onderzoek, wordt in een doorgaande leerlijn aangeboden. Bezoek aan het Zeeuws Archeologisch Depot Een eerste klas van de Nehalennia Stedelijke Scholen gemeenschap kreeg op 20 januari van dit jaar een rondleiding door het Zeeuws Archeologisch Depot. Als voorbereiding op deze gastles van depotbeheerder Henk Hendrikse, moesten de leerlingen de website www.scez.nl/beeldbankarcheologie bestuderen. Merel: "We zijn met de groep naar het archeologisch depot gegaan. We hadden de opdracht gekregen om zelf iets 'archeologisch' mee te nemen. Ik had eerst geen idee maar dacht toen aan een steen die ik ooit in Frankrijk had gevonden. Mijn vader stelde voor om ook nog een paar fossielen mee te nemen die ik in een rivier in Frankrijk had gevonden. Toen we bij het depot aankwamen, kregen we eerst een diavoorstelling te zien. Ik vond het heel interessant! Daarna kregen we een rondleiding. Het was echt supergaaf! Toen ik aan de beurt was, bekeek die meneer eerst mijn steen. Het bleek (jammer genoeg) gewoon glas te zijn. Daarna keek hij naar mijn fossiel. Het was een rivierbeestje van wel een paar miljoen jaar oud! Ik vond het een hele leuke bijeenkomst. Zeker een aanrader voor een andere groep!" Luuk: "Ik vond het leuk om al die bijzonder oude dingen te zien en erachter te komen dat mijn potjes al echt heel oud zijn. Ook vond ik het gaaf dat die mensen van het archeologisch depot aan botten van mensen kunnen zien hoe zij gestorven zijn en of ze heftige ziektes of botbreuken hadden gehad." Siem: "Ik vond het heel interessant om al die hele oude spullen te zien, maar was zelf ook verbaasd hoeveel daar eigenlijk lag en is opgegraven in Zeeland, omdat ik nooit had verwacht dat er erg veel was. Ook vond ik het knap van die man dat hij van al die spullen die we hadden meegenomen meteen kon zien wat en hoe oud het was. Dus ik vond het een erg leuke voorlichting." Leerlingen van Nehalennia Stedelijke Scholengemeenschap voerden in Grijpskerke een boring uit op het land van boer Wouters. Zeeuws Erfgoed 1 Q juni 2015 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2015 | | pagina 10