Archeologieles in het veld
en in het depot
"et Zeeuwse basis- en voortgezet onderwijs heeft veel belangstelling voor archeologie. De SCEZ
krijgt regelmatig aanvragen van leerkrachten voor een gastles, een leskist of een klassikaal bezoek
aan het Zeeuws Archeologisch Depot. Twee groepen van de Middelburgse Nehalennia Stedelijke
Scholengemeenschap maakten begin dit jaar kennis met archeologisch veldwerk en depotopslag.
Om te laten zien wat archeologie is en wat een archeoloog
doet, heeft de SCEZ een aantal projecten voor het
onderwijs ontwikkeld. Hierin komen diverse aspecten
van de archeologie aan bod: het opgraven, determineren
en dateren van bodemvondsten, het restaureren van
bodemvondsten, het tekenen van potten aan de hand
van een randscherf, het verrichten van veldonderzoek met
veldkartering en boringen, het opslaan van bodemvondsten
in een depot en het ontsluiten van vondsten voor publiek
en wetenschap.
De archeologieprojecten vinden op verschillende locaties
plaats. Soms gebeurt dat in het klaslokaal aan de hand
van leskisten met praktische onderzoeksopdrachten, of
via een vitrinekast met bodemvondsten en een kijkwijzer.
Een archeoloog van de SCEZ of een vrijwilliger van de
Archeologische Werkgemeenschap Nederland, afdeling
Zeeland kan komen vertellen op school. Maar er zijn ook
lesprojecten buiten de school: in het veld, in het Zeeuws
Archeologisch Depot of in het Zeeuws Museum.
Doorgaande leerlijn
De SCEZ geeft ofwel zelf uitvoering aan de aanvragen die
zij vanuit het onderwijs ontvangt of gaat hiervoor op zoek
naar samenwerkingsverbanden. Het bestaande lesaanbod
wordt voor de school op maat gemaakt. De projecten en
gastlessen kunnen zo een doorgaande leerlijn vormen. Een
leerlijn is de volgorde waarin leerstof is verdeeld over alle
leerjaren. Het is belangrijk dat de leerling in zijn leerproces
zo min mogelijk overlap, breuken of gaten ervaart. Van een
doorgaande leerlijn wordt gesproken als de leerstof en het
onderwijsresultaat van verschillende schooltypen (primair
onderwijs, voortgezet onderwijs en vervolgonderwijs)
op elkaar aansluiten. Ook het aanleren van vaardigheden,
zoals het doen van onderzoek, wordt in een doorgaande
leerlijn aangeboden.
Bezoek aan het Zeeuws Archeologisch Depot
Een eerste klas van de Nehalennia Stedelijke Scholen
gemeenschap kreeg op 20 januari van dit jaar een
rondleiding door het Zeeuws Archeologisch Depot.
Als voorbereiding op deze gastles van depotbeheerder
Henk Hendrikse, moesten de leerlingen de website
www.scez.nl/beeldbankarcheologie bestuderen.
Merel: "We zijn met de groep naar het archeologisch
depot gegaan. We hadden de opdracht gekregen om zelf
iets 'archeologisch' mee te nemen. Ik had eerst geen idee
maar dacht toen aan een steen die ik ooit in Frankrijk had
gevonden. Mijn vader stelde voor om ook nog een paar
fossielen mee te nemen die ik in een rivier in Frankrijk had
gevonden. Toen we bij het depot aankwamen, kregen we
eerst een diavoorstelling te zien. Ik vond het heel
interessant! Daarna kregen we een rondleiding. Het was
echt supergaaf! Toen ik aan de beurt was, bekeek die
meneer eerst mijn steen. Het bleek (jammer genoeg)
gewoon glas te zijn. Daarna keek hij naar mijn fossiel.
Het was een rivierbeestje van wel een paar miljoen jaar
oud! Ik vond het een hele leuke bijeenkomst. Zeker een
aanrader voor een andere groep!"
Luuk: "Ik vond het leuk om al die bijzonder oude dingen
te zien en erachter te komen dat mijn potjes al echt heel
oud zijn. Ook vond ik het gaaf dat die mensen van het
archeologisch depot aan botten van mensen kunnen zien
hoe zij gestorven zijn en of ze heftige ziektes of botbreuken
hadden gehad."
Siem: "Ik vond het heel interessant om al die hele oude
spullen te zien, maar was zelf ook verbaasd hoeveel daar
eigenlijk lag en is opgegraven in Zeeland, omdat ik nooit
had verwacht dat er erg veel was. Ook vond ik het knap
van die man dat hij van al die spullen die we hadden
meegenomen meteen kon zien wat en hoe oud het was.
Dus ik vond het een erg leuke voorlichting."
Leerlingen van Nehalennia Stedelijke Scholengemeenschap voerden in
Grijpskerke een boring uit op het land van boer Wouters.
Zeeuws Erfgoed 1 Q juni 2015 02