Uutgesproken Zeeuws 't Schooltje IN 7 ZEEUWS! Stichting De Zeeuwse Taele organiseert in samenwerking met de SCEZ voor de tweede keer de verhalenwedstrijd 'Uutgesproken Zeeuws'. Begin september worden op drie locaties verspreid over Zeeland (Zeeuws-Vlaanderen, Schouwen-Duiveland en Zuid-Beveland) verhalen verteld op drie vertelavonden (4,11 en 18 september). Wie op een van die avonden een verhaal in het Zeeuws wil komen vertellen, moet zich vooraf aanmelden via e-mail intzeeuws@scez.nl. U kunt zelf kiezen op welke avond en op welke locatie u uw verhaal vertelt. Het verhaal mag niet langer zijn dan tien minuten. Per avond komen acht of negen vertellers aan bod. Als u graag verhalen schrijft, maar ze liever niet zelf vertelt, kunt u zelf een verteller zoeken om uw verhaal te vertellen op de vertelavond. Er zijn dus twee categorieën: u schrijft een verhaal en komt het zelf vertellen, of u schrijft een verhaal en zoekt een verteller die uw verhaal vertelt. Het verhaal dient niet vooraf ingestuurd te worden. De vertelavonden in september zijn tegelijk de voorrondes voor de finaleavond die op 9 oktober 2015 plaatsvindt. Als u zeker wil zijn van een plaats, geef uw naam en de titel van uw verhaal dan zo snel mogelijk door: e-mail intzeeuws@scez.nl of telefoon 06-23391972. Uit de drie voorrondes worden tien vertellers geselecteerd die op de finaleavond hun verhaal nog eens komen vertellen. Meer informatie over de wedstrijd en de precieze locaties is te vinden op www.scez.nl/streektalen. Laot ze d'r toch asjeblieft vanaf bluuven, van die wa kleinere durpsschooltjes. Die zouen wegmoeten omdat de kwaoliteit van t'onderwies nie zou deugen. Groöte flauwekul naotuurluk. Die moeten alleen mao weg vanwege de cinten, vanwege de maotschappelukke, sociaole en culturele kaolslag die ad ons onder 't mom van crisis en noödzaokelike bezuunigiengen deu de strot gedouwd wort. Een schooltje is toch voor iedere gemeenschap, oe klein ook, vee meer as een leerfabriek woa je klaogestoömd wordt om allerlei toetsen en testen te deustaon, mee as treurig oögtepunt die vreselike Citotoetsen. As of die paor juffrouws en meesters op zö'n klein durpsschooltje zelf nie zouen weten welke van udder leerliengen, die ze minstens twee jaor in udder klasse g'had èn waorschienluk het best zullen gedijen in een meer beroepsgerichte vurm van vervolgonderwies of beter een wa meer theoretsiche kant kunnen uutgaon. En dan moe je 't vedder ook nog maor afwachten. A kwaoliteit van onderwies enkel in Citoscores wordt uutgedrukt kommen kleine durpsschooltjes misschien wa tekort, maor a je kiekt nao de maniere waarop in t'algemeen de juffen en meesters van de wa kleinere scholen de belangen van de aon udder zurg toevertrouwde leerliengen behartigen, die kinders kennen en de gezinnen waoruut ze vandaon kommen, dan oeven ze zeker nie onder te doene voö die leerfabrieken in de grote stad. Een durp zonder schoöle is te beklaogen, wan zö'n schooltje vervult een belangrieke sociaole en culturele functie in de gemeenschap. Bie allerlei gebeurtenissen, feesten, herdenkiengen, sportevenementen, uutvoeriengen zie je de schoolgemeenschap een prominente rolle vervullen. Onze schoöle, iets om groöts op te zTn. En naotuurluk kan ook op het gebied van 't onderwies véé gewonnen worren op terreinen as doelmatigheid en kosten- bespaorieng. Vooral ook op 't gebied van accomodaoties en faciliteiten. Daor oef je 't stelsel van de geliekstellieng van openbaor en biezonder onderwies nie eens drastisch voö te veranderen. Naotuurluk staot of valt alles mee de wil tot saomenwerken. De voor het onderwies verantwoordelukke bestuurders en de leerkrachten zullen ier en daor een douwtje noödig om over principiële drempels te steppen. A één van de schooltjes of allebei de schooltjes op een durp moeten verdwTnen omda ze afzonderlik nie aon een bepaolde (al dan nie onzinnige) getalsnorm kunnen voldoen, dan zou je toch wè zot zTn a je nie serieus probeerden om saomen vedder te gaon. Het moet toch in het kaoder van de leefbaorheid in de zoögenaomde kleine kernen mogeluk zTn om tot één schoolgemeenschap te kommen mee behoud van ieders identiteit. Welwillende en creatieve geesten kunnen dao toch een werkbaore vurm aon geven. Het durp en iedereen die d'r weunt za d'r wel bie vaoren. Misschien voelen jonge gezinnen udder eigen wèl aongetrokken deu dergelike initiatieven en willen ze graog in zö'n durp weunen, mee een toenaome van het leerliengenaontal as gevolg. Een bitje naoïef, zeg je. Misschiens, mao liever naoïef dan passief, wan amme niks doen dan gaot het er in vee Zeeuwse durpen mee al die leegstaonde verpauperende schoollgebouwtjes treurig uutzien binnenkort. Jan Lauret Dit verhaal van Jan Lauret verscheen in de bundel Radiopraot, die op 17 april werd gepresenteerd. De bundel is te koop bij de Zeeuwse Dialect Vereniging: rwillemsen@zeelandnet.nl. Zeeuws Erfgoed 1 6 juni 2015 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2015 | | pagina 16