Glas-in-lood Kleurrijk en kwetsbaar In heel wat reisgidsen is bij kerkgebouwen sprake van glas-in-loodramen. Ze zijn vaak mooi en kleurrijk gebrandschilderd. Glas gevat in lood heeft een historie die vele honderden jaren terugvoert in de tijd. In Zeeland zijn in verschillende kerken nog prachtige glas-in-loodramen te bewonderen, waaronder de ramen die Cornelis van Barlaer maakte voor de kerk in Biervliet. www.zeeuwseankers.nl Rond het jaar 1000 wordt in kerken al glas-in-lood toegepast. Voor die tijd worden vensteropeningen gedicht met lichtdoorlatende materialen zoals perkament, geolied linnen en hoorn. Daarna gebeurt dat met stukjes glas in loodstrips en stukjes gekleurd glas samengevoegd tot een glasmozaïek. Uit de periode rond het jaar 1000 zijn ook de eerste glasfragmenten bekend met een ingebrande schildering. Met de ontwikkeling van de gotische bouwkunst worden de kerkgebouwen slanker. De vensteropeningen worden groter en de muren worden opgedeeld in steunpunten en glasvlakken, de laatste bestaande uit gebrandschilderd glas-in-lood. De gebrandschilderde kerkramen die er nu nog zijn dateren alle van na 1450. Tijdens de Reformatie en de oorlog tegen de Spanjaarden raken behoorlijk wat kerkgebouwen beschadigd. In de periode daarna worden veel nieuwe ramen aangebracht. De glas-in-loodtraditie kent in de negentiende eeuw een opbloei door het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie en de bouw van rooms- katholieke kerken. Ook nu nog zijn er glazeniers die zich bezighouden met het maken van glas-in-lood. Hoe wordt het gemaakt? Het maken van glas-in-lood en van gebrandschilderd glas is sinds de middeleeuwen niet zo heel veel veranderd. Een glas-in-loodraam of een gebrandschilderd glas is welbeschouwd niet meer dan een aaneenschakeling van stukjes (gekleurd) glas in een architectonisch kader. Glas wordt gesmolten, daarna geblazen of gerold en vervolgens tot platen gevormd, variërend in dikte van 2 tot 5 millimeter en een afmeting van 20 tot maximaal 60 centimeter. Daaruit worden stukken gesneden, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofd of een kledingstuk. Die kunnen dan worden voorzien van een geschilderde detaillering. Het beschilderde glasstuk wordt in een oven gebrand om de verf te smelten en met de onderlaag te verbinden. De glasstukken worden gemonteerd met loodstrippen. Vervolgens worden de verschillende verbindingspunten aan elkaar gesoldeerd. Extra stevigheid wordt verkregen door het aanbrengen van brugstaven en windroeden. Het glas-in-loodpaneel dat zo ontstaat kan rechtstreeks of in een ijzeren of houten frame in het muurwerk worden geplaatst. Eenvoudiger toepassingen van glas-in-lood zijn de ruitjes. In de middeleeuwen was het glas ruitvormig om het snijverlies te beperken. De ruitjes waren niet groter dan circa 9 bij 12 centimeter. Hier komt het woord (venster)ruit vandaan. In de zeventiende eeuw worden rechthoekige glaasjes toegepast van circa 10 bij 15 centimeter. Ambachtelijke vaardigheid De ambachtslieden die in de middeleeuwen met vensterglas werkten waren aangesloten bij gilden. De rangschikking in gilden verschilde van stad tot stad. Zo waren er glazen makers, die het glas in lood zetten, de panelen in de vensters plaatsten en reparaties verrichten, glasschrijvers, die uit de vrije hand glas beschilderden met wapens en teksten en glasschilders, die kunstwerken op glas schilderden. Het testament van Adriaan Bommenee uit Veere vermeldt in 1750 dat in bijna alle steden van Holland de glazenmakers ook glasschilders waren, behalve op Walcheren. Daar waren glazenmaken en glazenschilderen aparte ambachten. Om toegelaten te worden tot een gilde, moest een gildeproef worden afgelegd. Ook nu nog zijn er vakbekwame glazeniers die zich bezighouden met het maken en restaureren van glas-in- loodramen en beschikken over de daarvoor noodzakelijke ambachtelijke vaardigheid. Gelukkig maar, want deze ramen verdienen gezien hun constructie en de materialen waaruit ze zijn opgebouwd de nodige zorg en onderhoud. Ze behoren tot de kwetsbaarste onderdelen van de buitengevel van een kerk of een monumentaal gebouw. Echte ambachtsgilden bestaan niet meer. Erkende glazeniers zijn tegenwoordig verenigd in een branche vereniging, die de kwaliteit van hun werk controleert en de ambachtslieden certificeert. Ambachtelijke vaardigheden tijdens Open Dag in Het Schuitvlot Glas-in-lood zetten is een van de ambachtelijke vaardigheden die centraal staan op de 'Zeeuwse Restauratiebeurs' die de SCEZ op zaterdag 12 september, Open Monumentendag, organiseert in het eigen gebouw Het Schuitvlot aan de Looierssingel 2 in Middelburg. Het thema van de Open Monumentendag is 'Kunst Ambacht'. Ongeveer tien Zeeuwse bedrijven op het gebied van ambachtelijke restauraties van monumentale in- en exterieurs laten tijdens de Open Dag in Het Schuitvlot zien wat ze doen en verzorgen demonstraties. Datzelfde geldt voor de Monumentenwacht en Restauratie Opleidingsprojecten Zeeland (ROP). Tijdens de Open Dag worden verder rondleidingen verzorgd door het Zeeuws Archeologisch Depot en de onder Het Schuitvlot gelegen voormalige BB-commandopost. De activiteiten vinden plaats van 11.00 tot 17.00 uur en zijn vrij toegankelijk. Voor meer informatie: Zeeuws Erfgoed 18 juni 2015 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2015 | | pagina 18