anq;e XyLajidt: Mafco uvac s jj§| "Jorck. 5 hire -. >,»9^ 9a®oö90 Êsï «Wff 4 J- jj W? Herdruk uit 1685 van de kaart van Nieuw-Nederland van Nicolaes Visscher uit 1656. De nederzetting Vlissingen staat op de kaart aangegeven in het noordwesten van het Lange Eylandt (grote pijl). Ten westen van Vlissingen, op Manhattan, bevindt zich Nieuw-Amsterdam (kleine pijl). Ten tijde van deze herdruk was Nieuw-Nederland reeds door de Engelsen overgenomen, die het New York noemden. van Kieft gegarandeerd zou moeten zijn. Of was hier toch eerder sprake van eigenbelang? Mogelijk vreesden de ondertekenaars voor inperking van de eigen vrijheden door de rechtlijnige directeur-generaal. Het schrijven aan Stuyvesant bleef niet zonder gevolgen. Handhavingsmaatregelen Stuyvesant liet als reactie op het bezwaarschrift Heart en drie andere Vlissingse bestuurders die het document hadden ondertekend, arresteren. Pas nadat ze berouw hadden getoond, werden ze vrijgelaten. De oudere Heart werd op verzoek van zijn familie vrijgelaten, maar werd verbannen uit de kolonie. Tevens liet Stuyvesant het voltallige bestuur van Vlissingen vervangen. Beheersing van het Nederlands werd voor bestuurders verplicht gesteld en aan de inwoners werd een belasting opgelegd die de installatie van een Nederlands Hervormd predikant mogelijk moest maken. Met deze maatregelen dacht Stuyvesant de orde hersteld te hebben. Het tegendeel bleek waar. Proces In de praktijk bleken de Quakers namelijk geen gehoor te geven aan het verbod op samenkomst. Ook de bekeerde Vlissinger John Bowne en zijn vrouw negeerden het verbod door in eigen huis bijeenkomsten te houden. Hierop liet Stuyvesant Bowne in 1662 arresteren. Nadat Bowne weigerde schuld te bekennen of een boete te betalen, werd hij uit Nieuw-Nederland verbannen. Tevens moest Bowne terechtstaan voor de directeuren van de WIC in Amsterdam. En juist deze terechtstelling zou een ommekeer bewerkstelligen: in zijn proces voor de WIC haalde Bowne het charter van Kieft aan, waarin religieuze vrijheid voor de inwoners van Vlissingen gegarandeerd werd. Hoewel de WIC zich achter Stuyvesant schaarde in de verdediging van het enige ware Nederlands-Hervormde Geloof, verzocht de WIC Stuyvesant nadrukkelijk om in het belang van de handel 'een oogje dicht te knijpen' en daarmee af te zien van religieuze vervolging. Bowne kreeg van de WIC toestemming om terug te keren naar Nieuw-Nederland. Eenmaal teruggekeerd in Vlissingen pakte hij in 1664 de draad weer op met het openstellen van zijn huis voor Quaker-bijeekomsten. Vervolgens bouwde hij in 1694 het Flushing Quaker Meeting House, tegenwoordig het oudste godshuis van New York City. Duidelijk signaal Of de uitspraak van de WIC inzake het proces tegen Bowne van invloed is geweest op Stuyvesants beleid in de kolonie, zal voor altijd onbekend blijven: in 1664 namen de Engelsen bezit van Nieuw-Nederland en was Stuyvesant directeur- generaal af. Bekend is dat in de door hem getekende capitulatieovereenkomst een clausule was opgenomen waarin aan de kolonisten van het voormalig Nieuw- Nederland vrijheid van godsdienst en godsdienst uitoefening werd gegarandeerd. Bij de Vrede van Westminster in 1674 ging Nieuw-Nederland definitief over in Engelse handen en werd de kolonie omgedoopt in New York. Vlissingen werd Flushing en de Remonstrantie raakte intussen in de vergetelheid. Pas bij de herdenking van '300 Jaar Remonstrantie van Vlissingen' in 1657 werd het document aan de vergetelheid ontrukt. Vooral omdat door sommigen een directe link werd gelegd met de opstelling van de Bill of Rights, de eerste tien amendementen van de grondwet van de Verenigde Staten. Waar dan wel niet waar, het mag gezegd worden dat de ondertekenaars van het bezwaarschrift met hun moedige protest bij de directeur-generaal van de kolonie een duidelijk signaal afgaven. En daarmee het Amerikaanse Vlissingen tevens op de kaart zette. Zeeuws Erfgoed 2 1 december 2015 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2015 | | pagina 21