'De bezetting verbeeld' toont het levenswerk van Cees van der Burght I m af' - "Ik ben in de oorlogsjaren opgegroeid in Vlissingen. Gebeurtenissen uit die periode staan voor eeuwig in mijn geheugen gegrift. De Tweede Wereldoorlog is bepalend gebleken voor de rest van mijn leven." I B -i ij Tentoonstelling In het Zeeuws maritiem muZEEum in Vlissingen is vanaf 17 oktober de tentoonstelling 'De bezetting verbeeld, WO II door de ogen van Cees van der Burght' te zien. De Vlissingse kunstenaar Van der Burght, die in juli van dit jaar op 84-jarige leeftijd overleed, heeft van de geschiedenis van Walcheren zijn levenswerk gemaakt. Met name de Tweede Wereldoorlog staat daarbij centraal. Maar ook andere onderwerpen hadden zijn aandacht, zoals de Walcherse boerderijen, de Tachtigjarige Oorlog en het bombardement van Vlissingen in 1809. Van der Burght liet een veelzijdige collectie na met een groot aantal schilderijen, tekeningen en maguettes. Deze collectie wordt voor een groot deel beheerd door het muZEEum en het Gemeentearchief Vlissingen. In de expositie in het muZEEum is nu te zien hoe Cees van der Burght als jongen de bezettingstijd heeft beleefd. Zijn persoonlijke verhalen worden daarbij in de historische context van de vorige eeuw geplaatst. Hierdoor is de expositie min of meer te beschouwen als een documentaire over Vlissingen in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. En een eerbetoon aan Van der Burght. Tekenaar in oorlogstijd Cees van der Burght groeide op in Vlissingen tijdens oorlogsjaren. Zoals hij in een eerder interview zei: "De oorlog begon op vrijdag, en zaterdag stortte er al een vliegtuig neer in de Verkuijl Quakkelaarstaat, een paar honderd meter van ons huis." De bezettingstijd in Vlissingen en omgeving maakte grote indruk op hem. Het heeft zijn leven diepgaand beïnvloed. "Van naar school gaan kwam het in die dagen niet veel. Wat ze daar te vertellen hadden was ongetwijfeld heel belangrijk en vol goede bedoelingen. Maar wat er om me heen gebeurde, maakte veel meer indruk, zodat ik het merendeel van de tijd tussen de puinhopen aan het schetsen was." Het tekentalent van Cees van der Burght werd op de lagere school al vroeg opgemerkt, maar in het naoorlogse Vlissingen zat niemand te wachten op een kunstenaar. Het was de tijd van de wederopbouw en er was werk aan de winkel. Dankzij zijn moeder kon hij toch lessen krijgen bij de Vlissingse kunstenaar Gerard Jacobs. De toen al oudere Jacobs gaf Van der Burght op een gedegen en disciplinaire manier les. Elke week moest Cees werk inleveren. "Als ik een keer met lege handen kwam, dan was het meteen 'Ceesje, je bent weer lui geweest'. En dat kon ik mij niet permitteren, want het was een voorrecht om bij hem in de leer te zijn." Beeld van 'Ceesje' van der Burght als kleine jongen in oologstijd met een gevonden helm op zijn hoofd. Op de achtergrond een illustratie die een dramatisch moment uit het leven van Cees verbeelt. Ambachtelijk en nauwgezet Cees van der Burght werd gedwongen om toch een ander vak te leren, omdat een toekomst als kunstenaar er niet in zat. Hij werd uiteindelijk technisch illustrator bij de luchtmacht. Maar in de tussentijd werkte hij al wel de schetsen verder uit die hij tijdens de oorlogsperiode had gemaakt. Typerend voor Van der Burght is zijn uiterst precieze werkwijze. Vaak maakte hij voorafgaand aan een schilderij van bijvoorbeeld een landingsvaartuig eerst een schaalmodel. Hij ging zelfs weken meten in het oorlogs museum in Overloon. Daar stonden immers de wrakken die model stonden voor zijn maguettes. Aan de hand van het schaalmodel maakte hij dan een schilderij. Hij stelde zich als doel om de werkelijkheid zo natuurgetrouw en zo gedetailleerd mogelijk weer te geven. Artistieke vrijheden permitteerde hij zich nauwelijks, al gunde hij zich wel bij sommige houtskooltekeningen enige vrijheid. In de expositie is dit terug te vinden bij enkele donkere houtskooltekeningen van bunkers. Het werk heeft hier een meer sinistere en emotionele sfeer. Zijn vaardigheden als technisch tekenaar zijn ook te zien in de tentoonstelling, in een speciaal daarvoor ingerichte Zeeuws Erfgoed 3 december 2015 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2015 | | pagina 3