Tentoonstellingszaal in het Zeeuws maritiem muZEEum met het werk van Cees van der Burght (inrichting en foto decreet). ladekast. Voordat hij aan een schaalmodel van een bunker begon, maakte Van der Burght ook technische tekeningen. Vakanties en vrije tijd werden daarvoor volledig opgeofferd Eerst moesten immers uitgebreid alle maten opgenomen worden in de vele bunkers op Walcheren. Historische sculpturen Naast schilderijen, tekeningen en maquettes heeft Van der Burght ook tal van sculpturen gemaakt van historische figuren. Doorgaans gebruikte hij hiervoor de techniek van papier-maché. Ook dit deed hij met de hem kenmerkende zorgvuldigheid. De figuren moesten anatomisch volledig verantwoord zijn. Romantisering, mystificatie of heldenverering waren voor hem onbespreekbaar. Alles moest zo 'echt' mogelijk zijn. Hij ontwiep zelfs een eigen ledenpop - zowel als skelet als met 'spieren'. Zo kon hij het geraamte van ijzerdraad van de te maken poppen eenvoudigweg afmeten van diezelfde ledenpop en zo kon ook de schaal van 1:5 gewaarborgd blijven. In de expositie zijn veel sculpturen te zien. Ook de ledenpoppen die hij bij zijn voorbereidingen gebruikte, worden getoond. In een bijbehorend filmpje vertelt Van der Burght hoe hij te werk ging. Zo kan de bezoeker het gehele creatieve proces zelf meemaken. Eren en leren De groots opgezette expositie in het muZEEum kan gezien worden als een eerbetoon aan Van der Burght. De ruimte in de Pakhuizen biedt de mogelijkheid om een substantiële selectie uit de omvangrijke collectie te tonen. De illustraties die Van der Burght maakte 'vertellen' hoe hij als jongen de bezettingstijd ervaren heeft. Het verhaal wordt ondersteund door filmpjes, waarin in 'plakboek'-stijl tekeningen worden getoond, samen met door hemzelf geschreven begeleidende teksten. Zo kan de bezoeker de bezettingstijd in Vlissingen en omgeving aan den lijve ervaren. Je bent getuige van bijzondere situaties die je je nu nauwelijks meer kunt voorstellen. Kinderen die spelen met levensgevaarlijk wapentuig, door gevluchte militairen achtergelaten aan het begin van de oorlog. De jonge 'Ceesje' die, voorzien van een verloren helm van een Nederlandse soldaat, langs kapotgeschoten winkels loopt. Of op een roeiboot van Aagtekerke naar Vlissingen vaart na de inundatie. Met een vriendje thuis een boekje lezen op stoelen die in het zoute water drijven. In een filmpje in de expositie vertelt Van der Burght wat zijn doel is geweest met het in beeld brengen van de oorlogsperiode. Hij wilde dat het nageslacht getuige zou zijn van de gebeurtenissen die in de oorlog hebben plaatsgevonden en hieruit lering zou trekken. Dat zag hij als zijn taak en daarvoor heeft hij zich als geen ander ingezet. Zijn toewijding en werkwijze lijken wel erg fanatiek, maar er was voor Van der Burght geen andere manier om de historie uit de doeken te doen. Het heeft in ieder geval een resultaat opgeleverd dat er mag zijn. De expositie 'De bezetting verbeeld, WO II door de ogen van Cees van der Burght' is tot en met 8 januari 2017 te zien in het muZEEum in Vlissingen. Pol Verbeeck, Zeeuws maritiem muZEEum Zeeuws Erfgoed 4 december 2015 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2015 | | pagina 4