Tentoonstellingszaal in het Zeeuws maritiem muZEEum met het werk van Cees van der Burght (inrichting en foto decreet).
ladekast. Voordat hij aan een schaalmodel van een bunker
begon, maakte Van der Burght ook technische tekeningen.
Vakanties en vrije tijd werden daarvoor volledig opgeofferd
Eerst moesten immers uitgebreid alle maten opgenomen
worden in de vele bunkers op Walcheren.
Historische sculpturen
Naast schilderijen, tekeningen en maquettes heeft
Van der Burght ook tal van sculpturen gemaakt van
historische figuren. Doorgaans gebruikte hij hiervoor
de techniek van papier-maché. Ook dit deed hij met de
hem kenmerkende zorgvuldigheid. De figuren moesten
anatomisch volledig verantwoord zijn. Romantisering,
mystificatie of heldenverering waren voor hem
onbespreekbaar. Alles moest zo 'echt' mogelijk zijn.
Hij ontwiep zelfs een eigen ledenpop - zowel als skelet
als met 'spieren'. Zo kon hij het geraamte van ijzerdraad
van de te maken poppen eenvoudigweg afmeten van
diezelfde ledenpop en zo kon ook de schaal van 1:5
gewaarborgd blijven.
In de expositie zijn veel sculpturen te zien. Ook de
ledenpoppen die hij bij zijn voorbereidingen gebruikte,
worden getoond. In een bijbehorend filmpje vertelt
Van der Burght hoe hij te werk ging. Zo kan de bezoeker
het gehele creatieve proces zelf meemaken.
Eren en leren
De groots opgezette expositie in het muZEEum kan
gezien worden als een eerbetoon aan Van der Burght.
De ruimte in de Pakhuizen biedt de mogelijkheid om
een substantiële selectie uit de omvangrijke collectie
te tonen.
De illustraties die Van der Burght maakte 'vertellen' hoe
hij als jongen de bezettingstijd ervaren heeft. Het verhaal
wordt ondersteund door filmpjes, waarin in 'plakboek'-stijl
tekeningen worden getoond, samen met door hemzelf
geschreven begeleidende teksten. Zo kan de bezoeker
de bezettingstijd in Vlissingen en omgeving aan den lijve
ervaren. Je bent getuige van bijzondere situaties die je je
nu nauwelijks meer kunt voorstellen. Kinderen die spelen
met levensgevaarlijk wapentuig, door gevluchte militairen
achtergelaten aan het begin van de oorlog. De jonge
'Ceesje' die, voorzien van een verloren helm van een
Nederlandse soldaat, langs kapotgeschoten winkels loopt.
Of op een roeiboot van Aagtekerke naar Vlissingen vaart
na de inundatie. Met een vriendje thuis een boekje lezen
op stoelen die in het zoute water drijven.
In een filmpje in de expositie vertelt Van der Burght
wat zijn doel is geweest met het in beeld brengen van
de oorlogsperiode. Hij wilde dat het nageslacht getuige
zou zijn van de gebeurtenissen die in de oorlog hebben
plaatsgevonden en hieruit lering zou trekken. Dat zag
hij als zijn taak en daarvoor heeft hij zich als geen ander
ingezet.
Zijn toewijding en werkwijze lijken wel erg fanatiek,
maar er was voor Van der Burght geen andere manier om
de historie uit de doeken te doen. Het heeft in ieder geval
een resultaat opgeleverd dat er mag zijn.
De expositie 'De bezetting verbeeld, WO II door de ogen
van Cees van der Burght' is tot en met 8 januari 2017 te
zien in het muZEEum in Vlissingen.
Pol Verbeeck, Zeeuws maritiem muZEEum
Zeeuws Erfgoed 4 december 2015 04