Meubelmaker Caspar (rechts op de foto) en stagair Pieter in de werkplaats Cees Droste in de historische werf Meerman (foto still Urbi et Orbi).
van Caspar (foto Nanda Runge).
Uilen- en bloempotstoel uit de collectie van het Zeeuws museum (foto Anda van Riet en Mieke Wijnen).
Caspar Labarre, meubelmaker
met vergeten houtbewerkingstechnieken
Kwaliteit en aandacht voor detail. Daar draait het om bij
Caspar Labarre, ontwerper en maker van handgemaakte
meubels in Amsterdam. Hij perfectioneert
het ambacht van meubelmaker met oude technieken en
nieuwe materialen. Te beginnen met zijn gereedschap,
dat hij vrijwel allemaal zelf maakt. Op deze wijze maakt
Caspar het zichzelf mogelijk oude, vergeten
verwerkingstechnieken toe te passen. Deze technieken
heeft hij zichzelf eigen gemaakt, enerzijds door aan de
hand van beschikbaar materiaal goed te kijken en te
analyseren hoe hout werkt en anderzijds door zich door
inhoudelijke verdieping, waaronder het bekijken van
filmpjes op YouTube, te laten inspireren door (Oosterse)
houtbewerkingstechnieken. Een opleiding is er niet
aan te pas gekomen.
Van boom tot en met eindproduct
Caspar Labarre koopt het hout voor zijn meubels niet
bij een houthandel, maar haalt het gratis op in het
Amsterdamse Bos en het Vliegenbos. Zo'n tien keer per
jaar rijdt hij met zijn bakfiets daar naartoe, om gevelde
en omgevallen bomen te splijten en in stukken op zijn
bakfiets te laden. Om deze vervolgens in zijn werkplaats
te verwerken tot onder andere stoelen van eigen
ontwerp. In het hele ontwerp- en vervaardigingsproces
gaat Caspar uit van de kracht van de boom. Lijm of
schroeven komen er niet aan te pas. Dit is alleen
mogelijk omdat hij beschikt over de juiste kennis van de
diverse houtsoorten, zoals bijvoorbeeld de krimprichting
van het gebruikte hout. Op deze manier ontstaat een
kwalitatief hoogstaand product, dat tevens een duur
zaam karakter heeft. Met vrijwel niks en bijna vergeten
technieken kwaliteit creëren, dat is dan ook zijn motto.
Zeeuws Erfgoed 1 5 juni 2016 02