I Francisca van Vloten zoekt het licht ''Direct onder de bekoring van de zee bij Domburg" 'ik gee) it?- kteur nièfpyjs, wü-tit wil dit? aiiL'L'n f&isï -üo nt;.>\s tk ventwtïlooji dtlijn nieL maar v.il 'JUr ffi haa^^terksic uiting. fJiel r.-[oni3]j-:LLH-n ir .3 :.i:Ji lIu kilns'i nl'-L.i Augus*. ■!■- VLOhlLC-O-U lu n Weinig aspecten van de Zeeuwse 'eigenheid' zijn zo ongrijpbaar als het Zeeuwse licht. Toch is dit beroemd: een stoet kunstenaars, kunsthistorici en publicisten hield en houdt zich er intensief mee bezig. Kunsthistoricus, conservator en schrijver Francisca van Vloten is een van hen. Francisca van Vloten bij 'Mondriaan in Domburg' (foto Ruben Oreel). In 1989 zat Francisca van Vloten met journalist Kees Slager op de Hoge Hil bij Domburg, voor het VPRO-radio- programma 'Het spoor terug'. Ook toen ging het over het Zeeuwse licht. Van Vloten vertelde dat de schilder Piet Mondriaan begin twintigste eeuw op Domburg moest zijn afgekomen door de Zeeuwse schilderijen van Jan Toorop. Van Vloten: "Die schilderijen flonkerden van de lichtimpressies. Nadat Mondriaan in Domburg aan den lijve had ondervonden hoe dat licht door natuurlijke omstandigheden langs verschillende kanten over Walcheren leek te vallen, werd hij tot experimenten met de kleur en later de vorm gebracht." Sindsdien heeft Francisca een flinke rij publicaties gewijd aan het Zeeuwse licht en de mensen die erdoor werden geïnspireerd. De 'aard' van dat licht en zijn veronderstelde natuurwetenschappelijke achtergrond kwamen daarin regelmatig aan de orde. "Er zijn allerlei factoren van invloed op de werking van dat licht," zegt Van Vloten. "Het zoutgehalte van de zee, de hoogte van de duinen, de ongereptheid van het kustgebied en de uitgestrektheid van het achterland. En natuurlijk ook het klimaat, de stand van maan en zon, de beweging van het water en in onze tijd de vervuiling." Al deze factoren werken in op de kunstenaar, die - zo schreef Van Vloten in 2007 - 'zijn eigen weer spiegeling loslaat op de waargenomen weerspiegeling'. Zoutkristallen die zonlicht weerkaatsen De geheimen van het Zeeuwse licht zijn ook het onderwerp van de voorjaarstentoonstelling 'De zaak Piet Mondriaan Mondriaan in Domburg' (nog tot 3 juli) in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg, waar Francisca van Vloten de vaste conservator is. Ze was al vanaf het begin (1993) bij dit museum betrokken, waarvan de kern een replica is van het beroemde houten tentoonstellingspaviljoen uit de bloeitijd van de Domburgse kunstenaarskolonie, begin twintigste eeuw. Voor de huidige voorjaarsexpositie 'verzamelde' kunstenaar Loek Grootjans (1955) het licht dat Mondriaan in 1908 voor het eerst in Domburg zag. Een jaar lang haalde Grootjans wekelijks water uit de zee Zeeuws Erfgoed 3 juni 2016 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2016 | | pagina 3