www.polderhuiswestkapelle.nl Meer dan een half miljoen bezoekers voor Zeeuwse musea in 2016 De 46 musea in Zeeland trokken in 2016 513.801 bezoekers. Dat is voor het tweedejaar op rij een totaal aantal bezoekers boven de 500.000. De stijgende lijn van de afgelopen vijfjaar schoot in 2015 flink omhoog naar ruim 525.000. Dat aantal is in 2016 niet gehaald (een kleine 12.000 bezoekers minder), maar desondanks was ook 2016 een goed museumjaar. De top 3 is ongewijzigd ten opzichte van 2015. In 2016 trokken de drie musea wel meer bezoekers: 1. Watersnoodmuseum (88.606) 2. Zeeuws Museum (53.211) 3. Polderhuis Westkapelle (46.842) Het bezoekcijfer van het Polderhuis bestaat uit 26.899 betalende bezoekers van het museum/de vuurtoren en 19.943 onbetaalde bezoekers bij evenementen. Wat ook onder meer valt, is een groeiende functie als buurtontmoetingspunt. Er worden met regelmaat laagdrempelige activiteiten aangeboden die moeten zorgen voor meer aanloop in het Museumcafé. Het betreft onder andere lezingen, creatieve middagen, een ruilbibliotheek, inloopspreekuur voor digitale handigheidjes, een eigen handwerkgroep die producten maakt voor de verkoop, Open Tafel en vergaderlocatie voor de dorpsraad. De cijfers laten zien dat het goed gaat met het museum. Het Polderhuis trekt ruim 46.000 mensen per jaar (museumbezoekers en deelnemers aan culturele activiteiten). De 180 vrijwilligers werken hard en vol passie voor hun Polderhuis. Dat is de drijfkracht van meer. Ada van Hoof, Oud-bestuurslid Stichting Polderhuis Bram de torenwachter op de derde verdieping van vuurtoren 't Hoge Licht in Westkapelle (foto W. Verhulst) Het Watersnoodmuseum blijft met grote afstand nummer 1 als best bezochte museum in Zeeland. Niet de grootste, maar wel de grootste stijger is het Polderhuis in Westkapelle. De bezoekcijfers zijn hier met de helft toegenomen omdat men de exploitatie van de vuurtoren 't Hoge Licht en het IJzeren Torentje in Westkapelle heeft overgenomen. Een trend is dat musea steeds meer inzetten op evenementen en activiteiten op locatie: scholen, verzorgingshuizen, culturele markten en dergelijke. Het vergroot de zichtbaarheid van het museum, is laagdrempelig en er wordt nieuw publiek mee bereikt. Voor de bezoekcijfers van de 46 musea, zie het overzicht op www.scez.nl/musea. Zeeuws Erfgoed 1 5 maart 2017 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2017 | | pagina 15