A Buurten met erfgoed: je eigen familienaam nader bekeken 3 In maart 2017 werd in het Belfort in Sluis een familienamensymposium georganiseerd door de Stichting Johan Hendrik van Dale, de gemeente Sluis en de SCEZ. Dit symposium vroeg onder andere aandacht voor een database van familienamen in Zeeland die eind dit jaar online komt. De jury selecteerde uit elke klas drie mooie stambomen. De winnende leerlingen gingen naar huis met een oorkonde en een geldprijs, elke klas ontving ook een klasprijs. Wie ben ik? Naar aanleiding van dit symposium besloten de organisatoren om hieraan ook een educatief programma te koppelen voor basisscholen. De basisscholen uit de buurt konden intekenen voor lessen en workshops over de oorsprong en de betekenis van familienamen. Vier scholen in Sluis, Groede en Aardenburg (de Meerstromenschool in Groede, OBS Vorsterman van Oyen in Aardenburg, De OBS Sint-Jan en de OBS Johan Hendrik van Dale, beide uit Sluis) gingen op dit voorstel in. Projectbegeleider Soan Lan Ie gaf in groep zeven en acht van deze scholen een les over familienamen en over genealogie. Als verwerkings opdracht mochten de leerlingen van deze vier scholen hun eigen familiestamboom maken met portretten, selfies, tekeningen en foto's. De leerlingen mochten ook een eigen familiewapen en wapenspreuk bedenken en tekenen. Op die manier werd een verbinding gemaakt tussen taal, beeldende vorming en geschiedenis, thuis en op school. Mijn stamboom De lessen en de workshops hebben prachtige en heel erg verschillende stambomen opgeleverd. Door het opstellen van hun eigen stamboom hebben de leerlingen kennis gemaakt met hun eigen identiteit. Waar kom ik vandaan? Zijn er nog andere kinderen met dezelfde familienaam en zijn we dan wel of geen familie van elkaar? En wat met familienamen uit andere landen? De leerlingen mochten fotomateriaal meebrengen van thuis, waardoor ook in het gezin zelf over ouders en grootouders, over de herkomst van de familie is gepraat. Het lijkt op zich een eenvoudige opdracht, maar uit de ingeleverde werkjes blijkt duidelijk dat op die manier ook inzicht wordt gegeven in de verschillende thuissituaties van de diverse klasgenoten. De leerlingen konden met deze opdracht ook een prijs winnen, zowel individueel als voor de klas. De resultaten zijn beoordeeld door een deskundige jury op basis van Zeeuws Erfgoed 8 september 2017 03

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2017 | | pagina 8