De Schelde volgens de lens van Dert Drie generaties Dert hebben door de jaren heen foto's gemaakt in opdracht van de NV Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS), later Koninklijke Schelde Groep BV (KSG). Met de nieuwe expositie laat het Zeeuws maritiem muZEEum in Vlissingen niet alleen een beeld van de werf zien, maar ook van de fotografie van drie generaties Dert over een periode van circa honderd jaar. www.muzeeum.nl Ludovicus Franciscus Dert is de grondlegger van de roemruchte onderneming aan de Nieuwendijk 31 in Vlissingen. Aanvankelijk verkoopt hij kleding, hoeden en regenjassen, later ook tabakswaren, odeurs en koffie tot zowaar levensverzekeringen. Een rasechte ondernemer dus; tijdens een grote verbouwing in 1900 maakt hij zelfs gebruik van een wafelkraam om zijn nering te kunnen voortzetten. Hij koopt in 1908 pand Nieuwendijk 33 en vestigt daar de verkoop van tabakswaren, met achterin de winkel een gehoorzaal waar klanten ongestoord kunnen luisteren naar het nieuwste fenomeen: de grammofoon. Snelfotografie Charles Ludovicus verlaat spoedig zijn plaats aan de kleermakerstafel als zijn vader Ludovicus Franciscus de fotografie introduceert. In De Tabaksplant op nummer 33 wordt een fotografisch atelier ingericht. In 1912 is er namelijk al de mogelijkheid van snelfotografie: in tien minuten kan een portretfoto van goede kwaliteit geleverd worden. Het atelier maakt ook gebruik van achtergronden, zoals schepen en stranden. In de jaren twintig van de twintigste eeuw trekt Charles ook pand nummer 35 bij de onderneming. Beeld en geluid worden steeds belangrijker. Als de winkel aan het begin van de Tweede Wereldoorlog zwaar wordt getroffen, worden de klanten buiten op de stoep voor de winkel geholpen: voor identiteitsbewijzen zijn immers pasfoto's nodig. Johannes Marinus (Hans) Dert komt in 1949 in de winkel werken. In deze naoorlogse periode floreert de Vlissingse binnenstad en middenstand: de firma Dert voegt pand Nieuwendijk 37 toe aan de onderneming. In 1975 - na een verbouwproject in drie fasen - beschikt de firma Dert over een hifi-afdeling, een platenkelder en een foto- en film afdeling. Ook pand Nieuwendijk 39 wordt aan de winkel toegevoegd. In 1987 viert het bedrijf grootscheeps het honderdjarig bestaan en laat het heel Vlissingen met de festiviteiten meegenieten. Negatievenverzameling Tien jaar later sluit de firma definitief haar deuren op 15 februari 1997. In 1998 besluit eigenaar Hans Dert zijn rijke negatievenverzameling in beheer te geven aan het Gemeentearchief Vlissingen. Hoewel een deel van de collectie tijdens de watersnoodramp van 1953 verloren is gegaan, blijft er nog twintig strekkende meter aan negatieven over. Deze verzameling schetst een prachtig beeld van de ontwikkeling van Vlissingen door de ogen van drie generaties Dert. Iedere Vlissinger, waar ook ter wereld, kent de foto waarop te zien is hoe zeewater bij harde wind en hoogwater over Boulevard de Ruyter spat. Expositie in het muZEEum De collectie Dert is inmiddels officieel overgedragen aan het Gemeentearchief Vlissingen. Samen met het archief heeft het Zeeuws maritiem muZEEum voor de expositie een keuze gemaakt uit de rijke - deels gedigitaliseerde - collectie. Het heeft zich beperkt tot het beeld dat de drie Derts hebben vastgelegd van de Koninklijke Schelde door de jaren heen. Een deelcollectie van duizenden foto's waaruit een keuze is gemaakt. De relatie tussen de stad en scheepswerf wordt getoond aan de hand van drie thema's. Stempel op de stad De Scheldewerf heeft een onuitwisbare stempel gedrukt op de maritieme stad Vlissingen. Niet alleen vanwege de werkgelegenheid, de trots, het geluid van de klinknagels en de werftoeter, maar ook fysiek: hele wijken die plaatsmaakten voor de werf en de schepen die er werden gebouwd en gerepareerd, hoge kranen die de skyline van de stad domineerden. Vlissingen was de Schelde en de Schelde was Vlissingen. In opdracht van de Koninklijke Scheldegroep hebben de drie Derts het werk op de werf vastgelegd. Van kiel- leggingen (het begin van de bouw van een schip) tot tewaterlatingen (einde van de bouw van een schip). De medische zorg voor het personeel, ontspanning op de werf (kegelen, sportgroepen) tot hoog bezoek: het werd allemaal gefotografeerd. Ook technische zaken waar de Schelde trots op was, kwamen op de gevoelige plaat: kranen, de machinefabriek, de duikboten, het interieur van schepen. Herinneringen In een interview, te zien op de expositie, vertelt Hans Dert over zijn leven vroeger; als ondernemer en fotograaf. Hij herinnert zich de Scheldewerf en de foto-opdrachten. Ook oud-medewerkers van de Koninklijke Scheldegroep komen aan het woord. Heeft u zelf herinneringen aan de Scheldewerf (als werknemer, als echtgeno(o)t(e) van een Scheldewerker, als (klein)kind van een werfarbeider), dan nodigt het muZEEum u uit deze te delen: communicatie@muzeeum.nl. Bij de expositie 'De Schelde volgens Dert' is een educatie- en activiteitenprogramma ontwikkeld. Op de website van het muZEEum is meer hierover te vinden. De expositie loopt van 14 oktober 2017 tot en met 2 april 2018. De onlinecollectie van Dert is te bekijken via de Beeldbank van de website van het Gemeentearchief Vlissingen. Karen Kroese Zeeuws Erfgoed 1 0 december 2017 02

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2017 | | pagina 10