Heem- en oudheidkundige bladen relatie met Netty Nijhoff-Wind (de vrouw van Martinus Nijhoff) en verbleef vaak in Valkenisse. Anders dan Mondriaan hanteerde zij de zogenaamde dubbele lijn in haar werk (dat wel bestond uit primaire kleuren) en maakte zij ook beeldhouw werk. Lo van Driel gaat in op het bestuur van het Zeeuwsch Genootschap tijdens de Tweede Wereldoorlog en de moeilijkheden waarvoor zij zich geplaatst zag tijdens de bezettingstijd. In ''t is vol van schatten hier' behandelt Veronica Frenks een Middelburgs werk van de op Java geboren schilder Albert Bernard Neujean (1887 1959). Naast de andere vaste rubrieken zijn er nog vier boekbesprekingen. Ron van Maanen, e.a. (tekst), Adri Meerman, Aafke Verdonk-Rodenhuis en Ad Tramper (redactie), 'Tussen eb en vloed. Themanummer maritiem', Het leven in Vlissingen vanaf het midden van de negentiende eeuw nr. 7 (Vianen: Uitgeverij Optima, 2017) 169-196, pag.; ill, foto's, tek.; EAN 8776940118076. De scheepvaart in en om de stad is het meest voor de hand liggende thema van deze reeks. Ingegaan wordt op de (aanleg van de) havens, de havenbaronnen, de komst van de marine(werf) naar de stad, het loodswezen, scheepsstrandingen, het reddingwezen, sleepvaart, de zeehonden- werf, zeevaartschool, het evenement Sail de Ruyter, het bedrijf Oceanwide en het museumschip Mercuur. Adri Meerman, e.a. (tekst), Adri Meerman, Aafke Verdonk-Rodenhuis en Ad Tramper (redactie), 'Tussen burger en burgemees ter. Themanummer bestuur', Het leven in Vlissingen vanaf het midden van de negen tiende eeuw nr. 8 (Vianen: Uitgeverij Optima, 2017) 197-224, pag.; ill, foto's, tek.; EAN 8776940118083. Aan bod komen onderwerpen als: over baljuws en burgemeesters, bestuur in de achttiende eeuw, de burgemeester, bestuur in oorlogstijd, een stadspaleis als raadshuis (over het Van Dishoeckhuis), een nieuw stadhuis, de renovatie daarvan, het gemeentehuis van Oost- en West-Souburg, gemeentelijke bedrijven, grenspalen en over heerlijkheden en ambachtsheren. Gerard van der Hoeven, e.a. (tekst), Adri Meerman, Aafke Verdonk-Rodenhuis en Ad Tramper (red.), 'Tussen muziektent en Grand Hotel. Themanummer uitgaan', Het leven in Vlissingen vanaf het midden van de negentiende eeuw nr. 9 (Vianen: Uitgeverij Optima, 2017) 225-252, pag.; ill, foto's, tek.; EAN 8776940118090. Uitgaan is door de tijd een rekbaar begrip. Was vroeger een dagje aan het strand al een uitstapje in de spaarzame vrije tijd, nu is dat gewoon. Er wordt vooral ingegaan op het tijdverdrijf van de twintigste eeuw. Hierbij komen onder meer aan bod: jaarmarkten, kermis en circus, het verenigingsleven, het concertgebouw, het bruisende leven in de sixties waarin tal van bekende artiesten in de stad optraden, de komst van jongerencentra, het mondai ne leven in hotel Britannia, cabaret, straatmuzikanten, bioscoopbezoek en muziektenten. Peter Lindhout, Kees de Koning (redactie) en Piet Quist (redactie, lay-out), Rondom het stadsrecht van Tholen 1366. Jaarboek Heemkundekring Stad en Lande van Tholen, 13 (2016) 56 pag.; ill., foto's, krt., tek. Jubileumuitgave ter gelegenheid van 650 jaar stadsrechten Tholen, waarin onder meer behandeld: het ontstaan van Tholen, Tholen onder grafelijk en hertogelijk bestuur (1221-1299), onder het Henegouwse Huis (1299-1354), het Beierse Huis (1354-1433), onder het Bourgondische en Habsburgse Rijk (1433-1500), de stads keur van Tholen en alle daaraan verbon den functionarissen, wonen en leven in de middeleeuwse stad, veiligheid, recht en regels, economie, kerkelijk leven en de veerdienst. Met literatuuropgave. Joost Bakker (tekst), Tiny Polderman (eindredactie), 'Walcheren, het ultieme schildersparadijs', Het leven op Walcheren vanaf het midden van de negentiende eeuw, nr. 8 (Vianen: Uitgeverij Optima, 2017) pag. 197-224; ill., foto's, tek., krt., grav.; EAN 8-776940-108084. Eind negentiende eeuw ontstaan diverse kunstkolonies in Europa, ook op Walcheren - net ontsloten door trein en tram - strijken talloze kunstenaars neer. Vooral Domburg en Veere en in mindere mate Westkapelle en Zoutelande staan in de belangstelling. Galeriehouder en auteur Joost Bakker beschrijft de kunstenaars en stromingen aanwezig in Domburg (Jan Toorop, Claus, Elout-Drabbe, Mondriaan, Van Heemskerck, familie Góth), Westkapelle (Charley Toorop, Galloway, Gabriëlse, Campert, Viruly), Zoutelande (Hart Nibbrig, Bergsma), Vlissingen (Schütz), Middelburg (Kimpe, Van Schagen, Mes, Heymans), Vrouwenpolder, Biggekerke (Valkenisse) (Moss, Nijhoff-Wind) en Veere (Van Gelder, Vaarzon-Morel, Heyse). Daarbij komen ook vele bij het grote publiek minder bekende kunstenaars aan bod. In De Wete gedaan aan de leden van de Heemkundige Kring Walcheren (2017, 3) schrijft P. Romijn: 'De Brand van Middelburg. Enige beschouwingen aan de hand van het eindrapport van het NIMH'. Over de verwoesting van Middelburg is veel geschreven maar over de oorzaak van de brand op 17 mei 1940 is misschien nog meer gespeculeerd. De gemeente Middelburg wilde graag een eindconclusie om op een juiste manier de ramp te kunnen gedenken. Op verzoek van de gemeente is over de geschiedschrijving van die brand in 2016 een rapport verschenen van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH). Een commissie van het instituut bestudeerde het verzamelwerk onder redactie van P. Sijnke, en de studie van A.B.J. Goossens. Bij het werk van Sijnke plaatste de commissie enkele kanttekeningen bij de opzet en Goossens werd een vorm van tunnelvisie verweten. Na gedegen onderzoek is de conclusie dat de precieze toedracht van de brand moeilijk te Zeeuws Erfgoed 29 december 2017 achterhalen is, maar de aanname van een terreurbombardement bleek niet houdbaar te zijn. Verder onderzoek door historici lijkt welkom. R. Goudbeek houdt zich bezig met de gezondheid van de kip. In 1901 werd de Vereeniging tot Bevordering van de Pluimveehouderij in Nederland (V.P.N.) opgericht, en ook in Zeeland kwamen afdelingen. Hugo Johannes Vreeburg, directeur van het Badhotel in Domburg, was lid van de kippencommissie. Er kwam een fokstation en een nieuw soort kip - naar de fokker de Vreeburger genoemd - kreeg veel aandacht in 1906 tijdens een internationale tentoonstelling in het Schuttershof in Middelburg. De Middelburgers Hendrik Worst en Karel Meertens speelden een rol bij de verbetering van de voeding van de kip: het Walchers Ochtendvoer maakte furore. Toch is de Vreeburgerkip geruisloos uit de kippengeschiedenis verdwenen. J. Braat heeft onderzoek gedaan naar het post- en telegraafverkeer van de Duitsers op Walcheren. Dat we Zeeuwse, en zeker Walcherse namen terugvinden over de hele wereld is bekend. J. Simons nodigt de lezer in dit nummer uit mee te gaan naar Middelburg in de monding van de Eufraat. Verder is het nummer goed gevuld met de vaste rubrieken en mededelingen. In Den Spiegel, het tijdschrift van de Vereniging Vrienden van het muZEEum en het Gemeentearchief Vlissingen (2017,3), komt J. Simons aan het woord over een dorpje in Engeland: Flushing in Cornwall. Na het verrichten van veel speurwerk beschrijft hij de geschiedenis van het plaatsje in dit nummer. Bij slavenhandel en slavernij zijn we geneigd aan de trans-Atlantische slaven handel te denken, maar R. Paesie ontdekte dat in Azië ook een wijdvertakt slavernij- systeem bestond. Aan de hand van vrijgekomen stukken in de VOC-archieven in Azië en de bestudering van het boekje Kleurrijke Tragiek. De geschiedenis van slavernij in Azië onder de VOC van M. van Rossum maakt Paesie het verschil duidelijk tussen de trans-Atlantische slavenhandel en die in Azië, waar de VOC bij betrokken was. G. de Boer schrijft 'Honderdvijftig jaar oeverlichten langs de Westerschelde'. Met de komst van oeverlichten 150 jaar geleden kon de Westerschelde bij nacht bevaren worden. In 1866 tekende August Stessels de eerste zeer gedetailleerde hydrografische kaart. Zijn plan voor oeververlichting was een meesterwerk, en tot ongeveer 1900 waren oeverlichten onmisbaar. Daarna deed het gas zijn intrede en werden drijvende boeien van licht voorzien. Dankzij de komst van radar kunnen er nu elk jaar lichten worden afgebroken. De auteur betoogt dat het heel belangrijk is een deel van het lichtenstelsel te beschermen, omdat anders bijzondere historische objecten bij het oud ijzer zullen belanden. G.J. Derksen vertelt in 'Abraham Gillis Jongman (1886-1970)' het verhaal over zijn grootvader, die een groot deel van

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2017 | | pagina 29