r.^V* A'I.'IÜ Éfl WlBlf ilKjl wrgdkKite Vi'figÉ/iEHdrt rt r*<& siit {bumping site gf dwflgpd maaerial. THE NETHERLANDS Handlood, afkomstig van 't Vliegent Hert (collectie Scheepvaartmuseum, Amsterdam). Wraksite van 't Vliegent Hert (bron: Missiaen e.a. 2012). De Woestduyn slaat aan stukken. Arend Fokke Willemsz. naar Engel Hoogerheyden, 1780. een van de vele zandbanken in het vaarwater de Deurloo. Binnen twee uur was het schip door de stormwind en woeste golven stukgeslagen. Alle 175 opvarenden vonden de dood in de ijzige Noordzee. 't Vliegent Hert was de Anna Catharina gevolgd - en op dezelfde zandbank gelopen. Na vier uur geploeter slaagde de bemanning erin haar weer vlot te krijgen. Maar het gehavende schip was nu stuurloos; tegen middernacht liet men op hoop van zegen in diep water bij Schoneveld de ankers vallen, niet meer dan zestien mijl uit de kust. Het verwoede gevecht om schip en leven te behouden baatte niet. Water stroomde binnen en vijftien minuten nadat zij als noodsignaal haar kanonnen afvuurde, verzonk 't Vliegent Hert langzaam in de golven. Niemand overleefde de ramp. Smokkel Initiatieven van de VOC om de lading veilig te stellen mislukten. In 1736 waagde de duiker William Evans de laatste pogingen, maar wist wegens het troebele water slechts weinig objecten te bergen. Pas in 1981, bijna twee en een halve eeuw later en na drie jaar zoeken, slaagde de Britse wrakduiker Rex Cowan erin het wrak te hervinden. 't Vliegent Hert bleek ongeveer achttien meter diep te liggen. In 2001 werden de vondsten van een nieuwe expeditie van Cowan en de zijnen in Vlissingen gepresenteerd. Een rijke oogst van bestek, gespen en knopen, rollen zijde, gereed schap, luizenkammen, vaatwerk, levensmiddelen (zoals loden containers met ansjovis, kaas en tabak) en allerhande luxe artikelen was inmiddels geborgen. Men haalde ook een stevige houten kist met geld naar boven; volgens Cowan het eerste ondubbelzinnige archeologische bewijs dat de VOC-officieren geld smokkelden naar Batavia. Al in 1990 waren twee kistjes gevonden met dukatons (zilveren rijders). Vooral in de jaren na 1730 werden deze dukatons in groten getale naar Batavia gesmokkeld, waar er na aankomst wissels op het vaderland voor werden gekocht. Waarom? De koers was in de Oost hoger. Nog in 2013 is op een veiling in Antwerpen 9.700 euro betaald voor zes flessen wijn, die door Cowan in 1981 uit het wrak waren gehaald. Het Zeeuws maritiem muZEEum in Vlissingen beheert en exposeert een groot aantal vondsten uit 't Vliegent Hert, net als van de Rooswijk overigens. De Woestduyn De Woestduyn kan zich postuum qua bekendheid meten met 't Vliegent Hert. Niet door de archeologische schatten die uit dit wrak geborgen zijn, maar door de legendarische reddingsactie van de gebroeders Naerebout. De 150-voeter Woestduyn, in 1767 gebouwd voor de Kamer Amsterdam, verging op 24/25 juli 1779 onder schipper Gerrit Berg op de thuisreis voor de Walcherse kust onder Dishoek. In ruw weer liep het schip op een zandbank van de Noorder Rassen en werd door de loeiende wind en hoge zeeën kapot geslagen; masten en tuig moesten worden gekapt. Niemand durfde naar het schip te zeilen om de bemanning te red den, behalve de Vlissingse gebroeders Frans en Jacob Naerebout. Zij wisten 84 van de 130 opvarenden van het wrak af te halen, voor dit geheel in de golven verdween. De loods Wigman, die het schip aan de grond had laten lopen, werd levenslang uit Zeeland verbannen. Visser en loods Frans Naerebout (1748-1818) verwierf nationale roem met zijn reddingsactie, die hem ook een vaste aanstelling Zeeuws Erfgoed 4 december 2017 04

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2017 | | pagina 4