Het reizigersvervoer per tram werd vanaf 1 augustus 1948 stopgezet en vond nog uitsluitend plaats per autobus. Datering circa 1960
(bron: ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland Beeldbank Zeeland).
BEcsHErfjnjrrFi
Na opheffing van de tramlijn is het rijtuig verbouwd tot
noodwoning.
Door de economische depressie van de jaren dertig kwam
de SBM in financiële problemen en besloot ze in 1932 naast
de trams ook autobussen en vrachtauto's aan te schaffen.
De SBM ging nu ook verhuizingen verzorgen en zelfs taxi's
exploiteren. Bovendien werden van J. Manneke uit Breskens
de autobusconcessies Breskens-Knokke en Breskens-Brugge
overgenomen. De exploitatie van de busdiensten begon in 1933.
In de meidagen van 1940 werden echter alle bussen
gevorderd. Deze gingen verloren in België en Frankrijk,
evenals het merendeel van de vrachtauto's. De tramdienst
bleef zoveel mogelijk intact, maar liep ernstige schade op
door de oorlogshandelingen tijdens de bevrijding in 1944.
Op 12 februari 1945 werd de tramdienst gedeeltelijk hervat,
maar vanaf 1 augustus 1948 werd het personenvervoer per
tram toch stopgezet. Het vervoer vond vanaf 1949 alleen
nog maar plaats met autobussen, die veel efficiënter konden
worden ingezet.
Gebruik van voormalige tramremise
Plaatselijk ondernemer Camiel Mabesoone in Draaibrug
kocht de voormalige tramremise in 1950. Een jaar later
maakte hij er een opslagloods voor aardappelen en uien
van. Veel boeren uit de streek maakten gebruik van deze
loods. Toen er geen behoefte meer bestond aan deze
activiteit stopte zoon Herman Mabesoone in 2008 met
het verhuren van deze loods. Hij zocht naar nieuwe
functies voor het gebouw. Doordat de loods echter een
rijksmonument was, mocht er niet veel veranderd worden.
Hij besprak met toenmalig wethouder Frans van Dongen
de mogelijkheid om appartementen te bouwen in de remise.
Dit plan ging echter niet door. Vervolgens probeerde
Mabesoone de remise in te richten als expositieruimte,
wat ook al niet lukte. Even was er ook het voornemen
een discotheek te vestigen in deze tramloods, maar dat
plan kon niet rekenen op de steun van de omwonenden.
Nieuwe bestemmingen van de oude remise sneuvelden
voortdurend op het achterstallig onderhoud van het
complex. Momenteel wordt de remise nog gebruikt door
aannemingsbedrijf Van den Kerkhove, maar anno 2018 is
de toekomst van het gebouw zeer onzeker.
Toon Franken
Toon Franken startte op 1 augustus 1980 als archivaris bij het Rijksarchief
in Zeeland, vanaf 2000 het Zeeuws Archief. Een van zijn eerste taken was
het inventariseren van het archief van de tramwegmaatschappij Vlissingen-
Middelburg. Hier begon de interesse in bedrijfsarchieven en industrieel
erfgoed. Als medewerker van de Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland
(www.industrieelerfgoedzeeland.nl) scheef hij in 2004 de publicatie Op
stoom! Industrieel erfgoed in Zeeland (1850-1970). In dit boek komen alle
nog bestaande gebouwen van voormalige stoomtrammaatschappijen aan
bod, waaronder die van de Stoomtrammaatschappij Breskens-Maldegem.
Bronnen
- A. Dijkers en H.G. Hesselink, Trams en tramlijnen. De stoomtrams op de
Zuid-Hollandse eilanden en in Zeeland (Rotterdam, 1977, 1e bijdruk), 62-71.
- H.G. Hesselink, Geschiedenis der tramwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen
(1984).
- J.W. Sluiter, Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven
(Utrecht 2002).
- www.industrieelerfgoedzeeland.nl/toekomst-tramremise-draaibrug.
- 'Toekomst tramremise in Draaibrug' in: BN/De Stem 10 januari 2008.
- Zeeuws Archief, Archief Stoomtrammaatschappij Breskens-Maldegem NV,
inv.nr. 13 (jaarverslagen 1887-1907).
- Zeeuws Archief, Tramtekeningen Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden,
inv.nr. 776, Tekening remise Draaibrug, 1886.
Zeeuws Erfgoed 6 maart 2018 01