Het reizigersvervoer per tram werd vanaf 1 augustus 1948 stopgezet en vond nog uitsluitend plaats per autobus. Datering circa 1960 (bron: ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland Beeldbank Zeeland). BEcsHErfjnjrrFi Na opheffing van de tramlijn is het rijtuig verbouwd tot noodwoning. Door de economische depressie van de jaren dertig kwam de SBM in financiële problemen en besloot ze in 1932 naast de trams ook autobussen en vrachtauto's aan te schaffen. De SBM ging nu ook verhuizingen verzorgen en zelfs taxi's exploiteren. Bovendien werden van J. Manneke uit Breskens de autobusconcessies Breskens-Knokke en Breskens-Brugge overgenomen. De exploitatie van de busdiensten begon in 1933. In de meidagen van 1940 werden echter alle bussen gevorderd. Deze gingen verloren in België en Frankrijk, evenals het merendeel van de vrachtauto's. De tramdienst bleef zoveel mogelijk intact, maar liep ernstige schade op door de oorlogshandelingen tijdens de bevrijding in 1944. Op 12 februari 1945 werd de tramdienst gedeeltelijk hervat, maar vanaf 1 augustus 1948 werd het personenvervoer per tram toch stopgezet. Het vervoer vond vanaf 1949 alleen nog maar plaats met autobussen, die veel efficiënter konden worden ingezet. Gebruik van voormalige tramremise Plaatselijk ondernemer Camiel Mabesoone in Draaibrug kocht de voormalige tramremise in 1950. Een jaar later maakte hij er een opslagloods voor aardappelen en uien van. Veel boeren uit de streek maakten gebruik van deze loods. Toen er geen behoefte meer bestond aan deze activiteit stopte zoon Herman Mabesoone in 2008 met het verhuren van deze loods. Hij zocht naar nieuwe functies voor het gebouw. Doordat de loods echter een rijksmonument was, mocht er niet veel veranderd worden. Hij besprak met toenmalig wethouder Frans van Dongen de mogelijkheid om appartementen te bouwen in de remise. Dit plan ging echter niet door. Vervolgens probeerde Mabesoone de remise in te richten als expositieruimte, wat ook al niet lukte. Even was er ook het voornemen een discotheek te vestigen in deze tramloods, maar dat plan kon niet rekenen op de steun van de omwonenden. Nieuwe bestemmingen van de oude remise sneuvelden voortdurend op het achterstallig onderhoud van het complex. Momenteel wordt de remise nog gebruikt door aannemingsbedrijf Van den Kerkhove, maar anno 2018 is de toekomst van het gebouw zeer onzeker. Toon Franken Toon Franken startte op 1 augustus 1980 als archivaris bij het Rijksarchief in Zeeland, vanaf 2000 het Zeeuws Archief. Een van zijn eerste taken was het inventariseren van het archief van de tramwegmaatschappij Vlissingen- Middelburg. Hier begon de interesse in bedrijfsarchieven en industrieel erfgoed. Als medewerker van de Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland (www.industrieelerfgoedzeeland.nl) scheef hij in 2004 de publicatie Op stoom! Industrieel erfgoed in Zeeland (1850-1970). In dit boek komen alle nog bestaande gebouwen van voormalige stoomtrammaatschappijen aan bod, waaronder die van de Stoomtrammaatschappij Breskens-Maldegem. Bronnen - A. Dijkers en H.G. Hesselink, Trams en tramlijnen. De stoomtrams op de Zuid-Hollandse eilanden en in Zeeland (Rotterdam, 1977, 1e bijdruk), 62-71. - H.G. Hesselink, Geschiedenis der tramwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen (1984). - J.W. Sluiter, Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven (Utrecht 2002). - www.industrieelerfgoedzeeland.nl/toekomst-tramremise-draaibrug. - 'Toekomst tramremise in Draaibrug' in: BN/De Stem 10 januari 2008. - Zeeuws Archief, Archief Stoomtrammaatschappij Breskens-Maldegem NV, inv.nr. 13 (jaarverslagen 1887-1907). - Zeeuws Archief, Tramtekeningen Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden, inv.nr. 776, Tekening remise Draaibrug, 1886. Zeeuws Erfgoed 6 maart 2018 01

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2018 | | pagina 6