e 0 p- Nieuwe start in Nieuw-Nederland V# P y -- Bevlogen 'rusteloze Koelmanist' aspirant-predikanten waren echter bereid de RepubLiek te verlaten om de gereformeerde kerk in verafgelegen gebieden te dienen. Meestal waren het jonge, nog vrijgezelle predikanten, die hiervoor opteerden. Zij zagen een overzeese dienstbetrekking vaak als aantrekkelijk alternatief voor de krappe arbeidsmarkt in de Republiek en een goede mogelijkheid om meer van de wereld te zien. GuiUam zelf kreeg van jongs af aan (gereformeerd) onderwijs aangeboden, In 1676 trouwde GuiUam met Martijntje Hendriks. Ze vestigden zich in Sluis, waar een jaar later hun eerste van uiteindelijk acht kinderen werd geboren. In 1679 kocht GuiUam er een bakkerij en in 1681 werd hij ouderling van de plaatselijke gereformeerde kerk. Toch besloot het jonge gezin korte tijd later Sluis te verlaten om een nieuw leven op te bouwen in het voormalige Nieuw-Nederland, waarvan de inwoners bij het Verdrag van Westminster in februari 1674 definitief onderdanen waren geworden van het Britse Rijk. Afbeelding Overzichtskaart van voormalig Nieuw- Amsterdam en directe omgeving, gelegen in de huidige staten New Jersey (oranje) en New York (groen) GuiUam Bertholf (1656-1726) was noch geschoold predikant noch vrijgezel. Toch maakte hij met zijn jonge gezin in 1684 de oversteek naar de Nieuwe Wereld, om zich in te zetten voor de recent gevormde gereformeerde gemeenten aldaar. ALs zevende kind van de Sluise kuiper en wijnhandelaar Crijn Bertholf en de Rotterdamse regentendochter Sara GuiUamse van Coperen werd GuiUam al jong beïnvloed door het gedachtegoed van de Nadere Reformatie, waarvan Sluis in het midden van de zeventiende eeuw een van de centra was. Bekende gereformeerde dominees uit deze West-Zeeuws- Vlaamse stad waren onder andere Jodocus van Lodenstein en Jacobus Koelman, die vanwege zijn werkzaamheden binnen de Nadere Reformatie naamgever van deze stroming werd ('Koelmanist'). GuiUams vader was actief in het kerkelijk leven en J, r Ti -'H" hUUUU I htiuta v ■ITisr l N'fJJ" nmci-ïjn Ewrvth tSlA.VO. n-iwji A.T-ciifMrl ■MJSr JiUEl »nrhr AT c i j'L A L r Pwi n UlA liJP.rfi "i j 11JL De reden voor Guiliam Bertholf om zijn leven in Sluis te verruilen voor een onzeker bestaan in een verafgelegen en grotendeels nog onontgonnen voormalig Nederlandse kolonie zal zeker samenhangen met zijn gedrevenheid om als lekenprediker bij te dragen aan het gereformeerde missiewerk 'in den verre'. De keuze specifiek voor de voormalige Nederlandse kolonie Nieuw- Nederland zal zijn ingegeven door enkele (Zeeuwse) contactpersonen die daar werkten of connecties hadden, zoals schoolmeester en voor zanger Isaac Seloivre uit Schoondijke en de eerder genoemde Utrechtse theoloog Jacobus Koelman, voormalig predikant in Sluis. In de zomer van 1684 arriveerde het gezin in New York, om korte tijd later door te reizen naar het oosten van New Jersey, gelegen aan de linker oever van de Hudsonrivier tegenover Manhattan. Hier, in de kernen Acquackanonk (huidige Passaic) en Hackensack werd hij schoolmeester en tevens, door afwezigheid van een dominee, voorlezer en voorzanger in de desbetreffende gereformeerde gemeenten. Zoals waarschijnlijk ook voor Guiliam gold, hadden veel lekenpredikers en predikanten sterke ambities om een of meerdere kerkelijke gemeenten in de (voormalige) koloniën te leiden. De gereformeerde gemeente 'in den verre' was echter jong en kwetsbaar; een missie kon gemakkelijk mislukken, zeker als een voorlezer of predikant terechtkwam in een politiek en/of kerkelijk wespennest. Daarbij was Guiliam een kind van de Nadere Reformatie, waarvan het intens piëtisme door het gereformeerd establishment in de Republiek veelal gezien werd als ontwrichtend. De classis (regionale kerkvergadering) van Amsterdam, die zich ontfermde over het wel en wee van de gereformeerde gemeenten in de (voormalige) koloniën en dus ook over Nieuw- Nederland, stond gereserveerd tegenover de piëtistische praktijken van deze 'puriteinen', die nr. 3 2019 ZEEUWS ERFGOED 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 5