Nieuwe gereformeerde gemeenten verschil tussen de classis van Amsterdam en de classis van Walcheren onopgelost zou blijven en beschouwde hij GuiUams benoeming als een fait accompLi. In de volgende jaren richtte de bevlogen en energieke GuiUam BerthoLf zijn pijlen volop op het uitbreiden van de bestaande en het stichten van nieuwe gereformeerde gemeenten in Nieuw- NederLand. Terwijl hij trouw bleef aan zijn eigen gemeenten Acquackanonk en Hackensack, stichtte hij in 1695 een nieuwe gemeente in Tappan en verrichtte hij na de dood van dominee Van Varick (1694) parttime pastorale diensten op Staten Island en Long Island. Hiervoor werd hij nog in hetzelfde jaar door de classis van Walcheren ge prezen. Opvarend genoeg is over de navolgende drie decennia weinig bekend over de handel en wandel van GuiUam en zijn gezin. Duidelijk is wel dat de kloof met SeUjns spoedig gedicht was; in een brief aan de classis van Amsterdam in 1696 noemde SeUjns GuiUam als een van de vijf predikanten in Nieuw-NederLand, zonder enig aanvuLLend commentaar. Met de terugkeer naar de RepubLiek van dominee DeLLius in 1699 en de dood van dominee SeLijns in 1701 werd GuiLiam BerthoLf op zijn vijfenveertigste zeLfs de senior predikant in de (voormaLige) koLonie. Deze roL vervuLde hij ook richting nieuwe en veeLaL jongere predikanten die zich in Nieuw-NederLand vestigden. Bekend is dat deze jongere generatie predikanten GuiLiam waardeerden, onder andere om zijn inzet, openheid, vroomheid en gematigdheid. VooraL dit Laatste zaL de cLassis van Amsterdam zeer hebben aangesproken. Met de jaren was gebLeken dat GuiLiam BerthoLf zeker geen orthodoxe puritein was, waarvoor SeLijns de cLassis van Amsterdam had gewaarschuwd, maar eerder een bevLogen en gematigd piëtist, die - ondanks de moeiLijke uitgangssituatie - de Nederduitse Gereformeerde Kerk in Noord-Amerika hieLp verankeren. In maart 1724 beëindigde GuiLiam BerthoLf zijn werkzaamheden aLs predikant van Acquackanonk en Hackensack, na ruim 40 jaar zich aLs voorganger en predikant met hart en zieL voor beide gemeenten te hebben ingezet. HoeweL niet geregistreerd, kan uit diverse documenten worden opgemaakt dat hij kort hierna - in 1726 - is overLeden. Tijdens zijn ruim 40-jarige verbLijf in Nieuw-NederLand had GuiLiam veLe gereformeerde gemeenten op Manhattan, Long IsLand, Staten IsLand en het grensgebied van de huidige staten New York en New Jersey bediend. In dit Laatste gebied stichtte hij daarnaast diverse nieuwe gereformeerde gemeenten. Tot op de dag van vandaag kan men zijn naLatenschap hier terug vinden, in de veLe nog bestaande Dutch Reformed Churches. Marinus van DinteL Verder lezen/bronnen - Leon van den Broeke, Hans Krabbendam en Dirk Mouw (ed.), 'Transatlantic pieties. Dutch Clergy in Colonial America'. Grand Rapids, W.B. Eerdmans, 2012. - Paul Brusse en Wijnand Mijnhardt (red.), 'Geschiedenis van Zeeland. Deel II: 1550-1700'. Zwolle: WBOOKS, 2012. - Lucas Ligtenberg, 'De nieuwe wereld van Peter Stuyvesant: Nederlandse voetsporen in de Verenigde Staten. Amsterdam: Uitgeverij Balans, 1999. - Gajus Scheltema, Heleen Westerhuijs en Russell Shorto, 'Exploring historic Dutch New York: New York City, New Jersey and Delaware. New York: Museum of the City of New York, 2011. - www.zeeuwseankers.nl, verhalen Gereformeerde vernieuwers in Zeeland' en 'Voetianen en coccejanen. Afbeelding Detail van een achtiende- eeuwse grafzerk op de begraafplaats van Sleepy Hollow. nr. 3 2019 ZEEUWS ERFGOED 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2019 | | pagina 7