Zeeuwse musea op landelijk podium museum t> tv Kennistraject scherpt marketingstrategie aan" Bij tien musea in Zeeland zijn er tussen april en juni opnames voor MuseumTV. De musea, zowel groot als klein, doen met het digitale videoplatform mee om zich in de kijker te spelen bij een breed publiek. Met bijdragen van het Mondriaanfonds, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Cultuurfonds Zeelandia wordt geïnvesteerd in hoogwaardige promofilms, minidocumentaires en kennisoverdracht over digitale marketing. Customer journey van museumbezoek Bi '~1 Afbeelding Opnames van MuseumTV bij het Bevrijdingsmuseum Zeeland in Nieuwdorp bron: MuseumTV MuseumTV is een VOD-platform (video on demand platform) dat musea, collecties en tentoonstellingen in beeld brengt. Er staan meer dan tweehonderd musea op het onlineplatform variërend van grote gevestigde musea zoals het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum tot kleinere, minder bekende regionale musea. MuseumTV maakt promo's en minidocumentaires die geschoten worden door professionele filmmakers. Met deze filmpjes krijgen musea het gereedschap om zich op een moderne manier op de kaart te zetten. Hans van Bellen, coördinator Museum Het Warenhuis MuseumTV bestaat sinds 2016 en werkt samen met verschillende fondsen en provincies om regionale musea en erfgoed in beeld te brengen. Het doel is om het bereik en de toegankelijkheid van de musea te vergroten. Dit gebeurt onder andere door samen te werken met grote partners als KPN, Ziggo, NPO 2 Extra, AD en KLM. Ook zijn de minidocumentaires van MuseumTV te zien via het VOD-kanaal van KPN, Ziggo, Telfort en XS4ALL. Naast de website heeft MuseumTV ook een mobiele app. Hoe zorg je ervoor dat je als museum nieuwe en bestaande doelgroepen een optimale ervaring biedt met jouw museum? MuseumTV heeft samen met onderzoeksbureau Research to Create onderzoek gedaan naar de customer journey van het Nederlandse museumbezoek. Daarin hebben 26 ZEEUWS ERFGOED nr. 2 2020

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2020 | | pagina 26