iets duideLijk over de roL die aLLedaagse esthetiek speeLde in de vroege twintigste eeuw. Contrasten Landarbeider Jewannes, die bij de fanfare zat, genoot op een andere manier: "Ik Leefde voor de muziek - voor het fanfarekorps hier. Ik speeLde zéLf weL niet, maar ik droeg 't vaandeL. Prachtig vond ik dat. Later kregen we echte uniformen en aLs vaandeLdrager had je dan van die mooie witte handschoenen aan. Want ik deed dat graag perfect, 'ee. Ook met het vaandeL dat ging aLtijd precies voLgens de regeLs. Anderen stonden er dikwijLs zomaar aLs een zoutzak naast, maar ik niet. Ochgot nee, ik niet!" VeeL Landarbeiders verteLLen dat hun werk - hoe zwaar het ook was - ook pLezier gaf. Landarbeider MachieL verteLt dat hij Liever op het Land werkte dan in een fabriek, waar het werk geestdodend was en waar je geen stap zeLfstandig kon zetten. Het mooi uitvoeren van het werk gaf evenzeer voLdoening. Aan het maken van mooie schoven vLas bijvoor beeLd ontLeenden sommige arbeiders een positief gevoeL. Ook huishoudeLijk werk kon zo'n beLeving opLeveren. Landarbeidster Marie verteLt: "Want werken is m'n Lust en m'n Leven. De was doe ik ook zeLf. En de bonte was gaat bij mij niet in de wasmachine. Die was ik met de hand; truien, kousen, sokken, overhemden, pyjama's... aLLemaaL met de hand. Ik geniet er zo van om Lekker met m'n handen in het sop bezig te zijn. ALs ik zo sta te boenen, voeL ik me voL energie." Positieve ervaringen werden ook ontLeend aan de aandacht en het respect die met een bezigheid gepaard gaan. Johanna verteLt over haar vaste zondagritme, dat duideLijk maakte wat haar famiLie voor haar betekende. "Toch was de famiLie, het gezin, aLLes voor me. ELke zondag gingen we met z'n aLLen wandeLen. Dat deed ik nog toen ik aL een meisje van zestien was en m'n oudste broer tot-ie zich verLoofde. We hadden een vast rondje: Langs het weiLand waar onze paarden en koeien Liepen, op de terugweg Langs m'n grootouders voor een kopje koffie en daarna weer naar huis. 's Avonds zetten we de radio aan; heeL gezeLLig. JarenLang was dat onze zondag." Waardering van erfgoed Esthetiek vormt een referentiekader waarmee we onze omgeving beoordeLen en dat ons tot handeLen beweegt. Onderzoek heeft uitgewezen dat we vaker en consequenter tot bepaaLd gedrag worden aangezet doordat we schoonheid ervaren, dan door rationeLe argumenten, pLichtsbesef of zeLfs angst. Voor onze omgang met erfgoed is dit inzicht beLangrijk. ALs iets ons aantrekt hebben we de neiging om het te beschermen. Een object of Landschap dat we esthetisch niet aantrekkeLijk vinden, danken we makkeLijker af. Net aLs mis vormde groente staan onbewoonbare woningen, vervaLLen schuren en rommeLige Landschappen bLoot aan de drang tot eLimineren van wat aLs vies, LeLijk of saai wordt opgevat. Het is een mechanisme waarvan niet iedereen zich even bewust is, maar dat voor het beschermen, benutten en beLeven van erfgoed van doorsLaggevende betekenis kan zijn. Afbeelding rechts In het 'schoonrijden' speelt esthetiek nadrukkelijk een rol Schaatsend boerenecht paar op Zuid-Beveland, circa 1870 prent door Adolphe Dillens, bron Zeeuws Archief, KZGW, Zelandia Illustrata. De esthetische ervaringen kunnen mensen opbeuren en verzoening bieden. We horen hoe beLangrijk zingen en muziek maken waren in tijden waarin Lang en hard gewerkt moest worden en veeL armoede werd geLeden. Zo herinnert dijkwerkersdochter Krina zich ook de gezeLLige momenten uit een jeugd met veeL eLLende. Muziek was daarin beLangrijk. "Op zomeravonden kwamen we uit de heLe buurt bij eLkaar onderaan de zeedijk. Dan zaten we daar en dan speeLde een neef van me op een mondharmonica en wij zongen erbij. Nu zou je zeggen: wat was dat voor vertier. Maar wij vonden het mooi; we wisten niet beter." Citaten - Kees Slager, Zeven Zeeuwse vrouwen, onvergetelijke levens verhalen (Goes, 1995): Krina (p. 37), Marie (p. 29), Johanna (p. 78) en Els (p. 158). - Kees Slager, Landarbeiders, verhalen om te onthouden (Nijmegen, 1981): Jewannes (p. 99) en Machiel (p. 260). Jeanine Dekker nr. 3 2020 ZEEUWS ERFGOED 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2020 | | pagina 9