Afbeelding Hun fascinatie voor het WaLcherse landschap fotoSfahting11^0^6maakte dat de Zeeuwse landschapsschilderkunst Teleurstelling na de oorlog Had het vooroorLogse eiLand in de ogen van schrijver en dichter Hans Warren "echt iets van een noordeLijk paradijs", in de Tweede WereLdoorLog werd dat paradijs genadeLoos geruïneerd, WaLcheren aLs 'de tuin van ZeeLand' verwoest. Even terzijde: ook de oude kern van Zuid- BeveLand werd ooit weL aLs het 'paradijs van ZeeLand' betiteLd. VooraL aLs gevoLg van de oorLog en de Ramp van 1953 ontkwamen eigenLijk maar weinig deLen van de provincie aan rigoureuze veranderingen. En Gerard Rothuizen stond niet aLLeen in zijn teLeursteLLing. De schrijver Nescio die zijn Uitvreter met graagte door het vooroorLogse Veere Liet zwerven, keerde nadien "het desoLate verwoeste WaLcheren" definitief de rug toe. Hans Warren werd geboren en groeide op in een huis op de zeedijk bij BorsseLe: "het was een dorado", ook aL een paradijs dus. De pLek, op de grens van Land en heeL veeL water, is in 1949 op doek vast geLegd door de schiLder Adrie Duvekot. Maar vandaag bevinden zich daar de kerncentraLe en een oLieraffinaderij; Warrens 'paradijs werd een heL'. Later verhuisd naar KLoetinge, zag hij ook daar zijn woonomgeving ingrijpend veranderen. Wie door de ogen van schiLders naar het Land schap kijkt, Loopt het gevaar van eenzijdigheid en kan dan ook gemakkeLijk Rothuizens concLusie omarmen dat het Landschap na de oorLog aLs inspiratiebron heeft afgedaan. Niet toevaLLig is een van de betekenissen van het woord Landschap: schiLderij van een Landschap. Maar Landschap is - geLukkig - meer dan aLLeen maar een pLaatje, het biedt meer dan Louter beeLden, van weidse vergezichten of intieme doorkijkjes. Via een andere invaLshoek en met een ander zintuig komen we uit bij het begrip 'Landschapspijn'. Dat woord werd in 2015 gemunt door ecoLoog Theunis Piersma. Wie vandaag deze pijn ervaart, voeLt niet zozeer teLeursteLLing over de voortgaande verrommeLing en ontLuistering van het Landschap, maar is vooraL verontrust over de oorverdovende stiLte in het agrarisch Landschap. Daar stijgt in het voorjaar geen Leeuwerik meer op en daar zijn nauweLijks nog grutto's of kieviten te horen. BeLangrijkste oorzaak is de intensieve, groot schaLige en bijna industriëLe vorm van Landbouw. Organisaties aLs Het Zeeuwse Landschap, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer doen er aLLes aan om dat tij te keren, maar zeLfs in de door hen beheerde reservaten is de Landschapspijn soms voeLbaar, zeker in tijden van toenemende verdroging. Landschap als erfgoed Ons Landschap heeft nog meer te bieden dan een pLaatje en een speeLveLd voor de natuur. Ondanks, maar zeker ook dankzij aLLe veranderingen is het ook een vorm van erfgoed en biedt het zeggings kracht over onze historie. Zo gezien heeft het de betekenis van een geschiedenisboek. MarjoLeine de Vos, dichter en essayist, schreef over deze invaLshoek van het Landschap onLangs een kLein maar o zo inspirerend boekje met de titeL Je keek te ver. Het is een aansporing om (actueeL in coronatijd!) dichtbij huis te bLijven: 'Je keek te ver. Dat wat je zoekt is hier'. Het beheLst ook een pLeidooi om op schooL een nieuw soort LeesLes te onderwijzen: 'LandschapsLeesLes'. Want aLs je niet weet wat er in je omgeving te zien vaLt, zie je ook niets. Naast geneaLogie en dus inzicht in wie onze nr. 4 2020 Landschcipsbeheer in de periode 1900-1940 vooral WaLcherse kunst Zeeland Sandra Dobbelaar. opleverde. Niet aLLeen schilders, ook schrijvers en dichters werden geraakt door het landschap. Op dezelfde plekken als de schilders stonden in Domburg de dichter PC. Boutens en de schrijver Arthur van SchendeL, in WestkapeLLe en ZouteLande waren het Adriaan ViruLy en Jan Campert, de vader van Remco Campert. Aan Jan Campert danken we de ultieme ode aan het WaLcherse landschap: het bekende gedicht 'Lof van WaLcheren'. ZEEUWS ERFGOED -V 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2020 | | pagina 11