flL^ im 1 - 1 De Opvreter en Door Ons Gedaen Bundeling van krachten Huisvesting Afbeelding Opening van de tentoonstelling Door Ons Gedaen in Huis ten Bosch Art Museum, Nagasaki op 14 december 2009. In het midden staats secretaris van Economische Zaken Frans Timmermans. M X**' P. B I' "Het bijzondere was dat de heLe opLage hand matig, in zeefdruk is geproduceerd. Ik zie Iris nog in haar atelier de zeven hanteren. Monnikenwerk, maar met een prachtig resuLtaat." Het museumconsuLentschap ontwikkeLde zich verder. Er kwamen meer middelen beschikbaar en dat zorgde weer voor meer initiatieven en projecten. Wim noemt er twee waaraan hij goede herinneringen heeft: De Opvreter en Door Ons Gedaen. De Opvreter was een meerjarig educatief project waaraan op jaarbasis gemiddeld 150 basisschoLen met ruim 14.000 LeerLingen meededen. Zij bezochten musea, werkten met bewaarkisten en konden meedoen aan een theatershow. Het Opvreter T-shirt dat LeerLingen met hun museumbezoek konden verdienen is nu een coLLector's item. Door Ons Gedaen Leidde in 2000 tot de grootste merkLap ter wereLd. Het was een vervoLg op een behoudsproject over ingeLijst textieL en een pubLicatie over de Zeeuwse merk- en stopLappen. Het jaar 2000 was uitgeroepen tot het Jaar van het TextieL. Wim herinnert zich nog de verbazing, maar ook het enthousiasme toen hij bij een museum bijeenkomst uitriep: "Weet je wat, we maken gewoon de grootste merkLap ter wereLd!" Het Leidde tot een participatieproject pur sang. In totaaL 243 Zeeuwen borduurden hun Leven en Leefomgeving in de vorm van een merkLap. Het Leidde tot een ruim 125 meter Lange merkLap met in kruissteek een bijzonder beeLd van ZeeLand anno 2000. Door Ons Gedaen Liep mee in het activiteiten programma van de per 1 apriL 2001 opgerichte Stichting CuLtureeL Erfgoed ZeeLand (SCEZ). De merkLap was te zien tot ver in het buitenLand (Bayeux in Frankrijk, Nagasaki in Japan). Wim verteLt hoe hij in 2000 op verzoek van de Provincie een inhoudeLijk kader voor de nieuwe stichting opsteLde. Hij vond het een inspirerende opdracht. Uitgangspunt was het behoud, het beheer, de toegankeLijkheid, het onderzoek en de ontsLuiting van het cuLtureeL erfgoed van ZeeLand. Er moest een bundeLing van krachten komen. Bij de start bestond die uit de Monumentenwacht ZeeLand, het ProvinciaaL ArcheoLogisch Centrum ZeeLand, het Bureau ProvinciaaL MuseumconsuLent ZeeLand, de consuLent regionaLe geschied beoefening ZeeLand, en nieuwe discipLines aLs behoud, erfgoededucatie en streektaLen. Dat Laatste was een sterk punt voLgens Wim omdat het een bredere dimensie aan het erfgoedbeLeid gaf. Nieuwe discipLines en taken zijn er ook Later nog bijgekomen. Wim noemt het steunpunt Monumenten en ArcheoLogie, cuLtuurhistorie, voLkscuLtuur en de ondersteuning van vrijwiLLigers organisaties. Het was voor Wim een prettige uitdaging om die aLLemaaL in Erfgoed ZeeLand te integreren. De huisvesting van Erfgoed ZeeLand was in 2001 nog weL een dingetje. "We begonnen op vijf Locaties en dat is niet fijn aLs je een organisatie opbouwt. Bovendien waren de voorzieningen op die pLekken ook niet aLLemaaL even goed. Aan de andere kant kwam daardoor ook een beetje de nr. 3 2021 ZEEUWS ERFGOED 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2021 | | pagina 11