ojectén pLflpiNfc5 Vijf Zeeuwse (oud-) leerlingen hebben een masterclass knip- en snijvoegen gevolgd bij opleidingscentrum RIBO in Hengelo. Afbeelding De leerlingen zelf aan de slag na de uitleg van de instructeur Afbeelding rechts De groep van vijf Zeeuwse en drie Zuid Hollandse deelnemers tijdens de masterclass knip- en snijvoegen. Het ROP (Restauratie Opleidingsprojecten) Zeeland ziet ook een terugloop in het aantal leer lingen dat kiest voor het vak metselen, terwijl er voor het restaureren van monumenten juist steeds meer metselaars nodig zijn. Het is daarom van groot belang het vak metselen te promoten. Daarop bedacht de ROP-coördinator van Zeeland om voor de metselleerlingen en de recent geslaagde leerlingen een masterclass knip- en snijvoegen te organiseren. Op die manier wordt het vak van restaureren onder de aandacht gebracht en de motivatie zoveel mogelijk verder vergroot. In alle vroegte, 's morgens om 5 uur, werd er verzameld op school om gezamenlijk te vertrekken voor de drie uur durende reis naar Hengelo. Na aankomst en een kopje koffie/thee met een krentenwegge (een Twents feestbrood vol krenten) kregen de leerlingen eerst theoretische uitleg over monumenten, soorten voegen, samenstelling van de voegmortel en het maken van voegmortel. Na deze uitleg konden de leerlingen het aanbrengen van voegen in de praktijk brengen. Er werd gestart met het aanbrengen van een 'normale' borstelvoeg om vervolgens verder te gaan met een doorstrijkvoeg. Deze voegsoorten hadden de leerlingen al snel onder de knie. Ze komen vaak voor in hun dagelijkse werkzaamheden. Na een lekkere en goed verzorgde lunch vervolgde de instructeur de masterclass en deed voor hoe je een knipvoeg opzet en besnijdt. De leerlingen werden steeds enthousiaster om daar zelf aan te beginnen. Eenmaal begonnen aan de knipvoegen bleek wel dat het niet zo makkelijk was om 'even' een knipvoeg te maken. Maar na een paar keer oefenen en met aansturing en tips van de instructeur slaagden de meeste leerlingen er wel in een redelijke tot goede knipvoeg te maken. Na het opruimen en het in ontvangst nemen van hun behaalde certificaat, keerden de leerlingen na een geslaagde en leerzame dag weer huiswaarts. 26 ZEEUWS ERFGOED nr. 3 2021

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2021 | | pagina 26