Geboortegrond
's
VN
HM
7
Ka
w
lil
.11
-
BKm
[ft
'■'W
--31 n
jiö Iw
De aanleiding
0
ƒ5
UITGELICHT
u^-_-
WW.
If
i
J
VI
V.
t
I Hl
1 ft.- ‘X
nr 4 2022
l'- 1$.
j
J
js
[4,V. J*"
i
T
L
Hl
A
1
I'.
Ii 'T
waar het toerisme zoekt en de industrie aan de zijlijn
floreert.
In deze laatste ingepolderde polder in Zeeuws-
Vlaanderen wordt nu de natuur beheerd.
De schuur van mijn vader staat er nog, nu het
bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer.
Wat heeft dit landschap ons nog te vertellen en
waar zijn mijn wortels gebleven?
Veertig jaar geleden verliet ik deze polder, op zoek
naar de verbeelding. Met Geboortegrond wilde ik
als curator en programmamaker het verhaal van
de Braakman vertellen, samen met Zeeuwse
kunstenaars die zich verbinden aan deze plek.
Waarbij het landschap de drager wordt en de
verhalen gehoord.
Waar de kunst autonoom is maar niet op zichzelf.
Waar de bezoekers deelnemers worden, met de
voeten in de klei en het hoofd in de wolken.
Legio onderzoeksrapporten
zijn er geschreven
over deze plek.
Geschuwd door
de boeren,
geliefd door
■r
De Braakmanpolder, mijn geboortegrond, ligt er
verscholen bij. Het laatste gat in de Schelde werd
hier in 1952 gedicht, de mossel- en garnalenvangst
stokte, 28 kilometer dijk werd
ontlast voor nieuw land.
Hier schuilt de strijd tussen
land en water, tussen
landbouw en natuur, tussen
economie en klimaat.
Lv
S
I: I
-
-^L
Carien Poissonnier
www.geboortegrond.com
j
v.
ót-B- j
Br i
0
VS ERFGOED