157
ne eigene natuurlyke of verkregene kennis.
Sommige Uitleggers, vervolgt hy, waar
van philastrius fpreekt, hebben hem, als
te zeer het Epicureïsmus bevorderende,
verworpen. Eindelyk calmet plaatst
luther zelfs onder het getal der genen
welke den Prediker voor geen Kanonyk Boek
hebben willen erkennen, luther ver
volgt hy, heeft met zyne vrymoedigheid
of liever met zyne gewoone vermetelheid
gezegd, dat de Prediker hem a's een lom
pe Schryver voorkwam, welke 'er onge-
laarst en ongeipoord (dus zyn zyne bewoor
dingen) door wandeldedat hy zeer geleek
naar den Thalmuden eene verzameling van
veelerhande werken was De Heer des
voeux in zyne Philofophijche verbandelinge
over,
de des lumieres de fa propre iagesfe naturelle ouacquife.
Ouelques Interpre'tes dont parle philastrius, con
tinue t'ille rejettoient comme favorifant l'Epie
cureïsme. Enfin calmet range le fameux luther lui
ineme au nombre de ceux qui n'ont pas voulu recon
noitre I'Ecckfiaste pour un livre Canonique. luther,
continue t'il, en catholique ze'le, a dit avec fa liberté,
ou plutot fon infolence ordinaire; que l'Ecclefmste lui
paroisfoit un auteur plat, qui marchoit ians bottes ni
eperons (ce font fes termes) qu'il resfembloit au Tbal-
mud et etoit un ramas de plufieurs ouvrages. Monfieur
des voeüs dans fon Esfai Philofophiyue fur l'EccleJiaftea