157 ne eigene natuurlyke of verkregene kennis. Sommige Uitleggers, vervolgt hy, waar van philastrius fpreekt, hebben hem, als te zeer het Epicureïsmus bevorderende, verworpen. Eindelyk calmet plaatst luther zelfs onder het getal der genen welke den Prediker voor geen Kanonyk Boek hebben willen erkennen, luther ver volgt hy, heeft met zyne vrymoedigheid of liever met zyne gewoone vermetelheid gezegd, dat de Prediker hem a's een lom pe Schryver voorkwam, welke 'er onge- laarst en ongeipoord (dus zyn zyne bewoor dingen) door wandeldedat hy zeer geleek naar den Thalmuden eene verzameling van veelerhande werken was De Heer des voeux in zyne Philofophijche verbandelinge over, de des lumieres de fa propre iagesfe naturelle ouacquife. Ouelques Interpre'tes dont parle philastrius, con tinue t'ille rejettoient comme favorifant l'Epie cureïsme. Enfin calmet range le fameux luther lui ineme au nombre de ceux qui n'ont pas voulu recon noitre I'Ecckfiaste pour un livre Canonique. luther, continue t'il, en catholique ze'le, a dit avec fa liberté, ou plutot fon infolence ordinaire; que l'Ecclefmste lui paroisfoit un auteur plat, qui marchoit ians bottes ni eperons (ce font fes termes) qu'il resfembloit au Tbal- mud et etoit un ramas de plufieurs ouvrages. Monfieur des voeüs dans fon Esfai Philofophiyue fur l'EccleJiaftea

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1769 | | pagina 215