159
heeft men over eenige jaaren in 't ligt zien
komen een kort begrip van den Ecclejiafte$
in verzen't welk men geredelyk aan den
Heere de volta ire toekende, als.met zy-
ne bekwaamheden en zyne gevoelens over-
eenftemmende, in welk kort begrip hy al
le plaatfenwaar van wy fp reken famen
trektwelke hy boven dien naar zynen
fmaak vervalfchende,gelukkig in zyn voor
nemen geflaagdisom van den Predikerwei
ken alle Chriftenen voor een Goddelyk
Boek hebben erkend,een famenftei van God
loosheid en vrygeeftery te maken. Het be-
fluit van den Prediker en verfcheidene
plaatfenwelke men in 't beloop van zyne
redenering vindt,toonen duidelyk genoeg,
dat de Schryver een geheel tegenftrydige
Leere en grondregels heeft willen vastftel-
len.
paroitre il y a quelques anne'es un Précis de l'Ecclefaste
en vers, qu'on attribua d'abord a Monjr. de volt aire
comme digne de fes talens et de fes principes: en ras-
femblant dans ce pre'cis les pasfages dont nous venons
de parler et les falfifiant encore a fon gre', il est parve
nu a faire de VEcdeftasteque tous les Chre'tiens re-
connoisfent pour un livre infpire'un Code d'impie-
te et de libertinage. La Conclufion de VEcdeftaste, et
divers pasfagps qu'on trouve dans le corps de fon
discours montrent evidemment que l'Auteur a vou-
lu etablir une JDoétrine 8t des Maximes tout oppo