I65)
een mensch zy maar beter was het niets
te zeggendan dit te zeggen. Een ander
geeft voor, dat Salomonnaar de wyzeder
Redenaars, eenige Vrygeeften en Godloo-
zen fprekende doet voorkomen, om hen te
wederleggenof wel dat hy hunnen fpreek-
trant volgtom in het flot van zyne rede
nering hunne mistafting en dwaasheid te
doen gewaar worden. Deze laafte veron-
derftellinge fluit wel in zig een algemeen
denkbeeld van het geen wy in 'l vervolg
zullen ontvouwen, niet weetende dat nog
iemand tot heden dit op eene geregelde wy-
ze heeft uitgevoerd maar belangende de
voorgaande veronderfteliingmen merkt
ligt haare zwakheidals men daar van eene
toepaslmg wil opmaken. Want alsdan kan
men zig niets verwarder voordellen dan de
re-
rhomme: mais miens vaudroit ne rien dire que lie
dire que cela. Un autre pretend que Salumon, a la ma-
nicre des Orateursfaitparler deslibcrtins etdes impies
pour les combattreou bien qu'il y tient leur langage
pour en faire fentir dans fa conclufioa l'aveuglemcnt et
la folic. Cette dernicre fuppofition renferme bien le
germe de celle que nous de'velopperons dans la fuite,
ne fachant pas quelle est éte' jusqu'aprefentdevcloppeé
avec me'thode: quant a la fuppofition pre'cddente on
fent fa foiblesfe quand on en vent faire ('applica
tion. Car alors il ne fe peut rien de plus confus que
L 3 le