I65) een mensch zy maar beter was het niets te zeggendan dit te zeggen. Een ander geeft voor, dat Salomonnaar de wyzeder Redenaars, eenige Vrygeeften en Godloo- zen fprekende doet voorkomen, om hen te wederleggenof wel dat hy hunnen fpreek- trant volgtom in het flot van zyne rede nering hunne mistafting en dwaasheid te doen gewaar worden. Deze laafte veron- derftellinge fluit wel in zig een algemeen denkbeeld van het geen wy in 'l vervolg zullen ontvouwen, niet weetende dat nog iemand tot heden dit op eene geregelde wy- ze heeft uitgevoerd maar belangende de voorgaande veronderfteliingmen merkt ligt haare zwakheidals men daar van eene toepaslmg wil opmaken. Want alsdan kan men zig niets verwarder voordellen dan de re- rhomme: mais miens vaudroit ne rien dire que lie dire que cela. Un autre pretend que Salumon, a la ma- nicre des Orateursfaitparler deslibcrtins etdes impies pour les combattreou bien qu'il y tient leur langage pour en faire fentir dans fa conclufioa l'aveuglemcnt et la folic. Cette dernicre fuppofition renferme bien le germe de celle que nous de'velopperons dans la fuite, ne fachant pas quelle est éte' jusqu'aprefentdevcloppeé avec me'thode: quant a la fuppofition pre'cddente on fent fa foiblesfe quand on en vent faire ('applica tion. Car alors il ne fe peut rien de plus confus que L 3 le

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1769 | | pagina 223