199
ferhandenen doet hem zelfs daar voor in
den dood gaan en die dood zou voor hem
eene vernietiging zyn indien hy het kwaad
wil doen hy heeft eene aandoening in zyn
binnenftewelke hem wederftaatdog zon
der daar op agt te flaangaat hy van kwaad
tot erger: zyn geweten veroordeelt hemdog
hy verfmoort die verdrietige infpraakhet
doet het Goddelyk wraakzweerd hem wel
in de oogen fchitteren, dog hy fluit de oo*
gen daar voor derft gerust en der dagen
zaten dit zou enkel zyn om vernietigd te
worden?
Derde gevolg. Een nog veel ongerymder
gevolg, 't welke de Prediker afleidt uit de
overweging der ydelheden yan dit levenin
die vooronderflelling dat een mensch fterft
gelyk een dier, is dit, dat de mensch met
alle die verhevene eigenfchappen vry on-
les plus grands facrifices, il va pour elle a la mort: et
cettemort ieroit pour lui un aneantisfement? quand il
veut faire le mal il y a un fentiraent au dedans de lui
qui lui reliftc, mais lans y avoir egard il va de crime en
crime. La confciencele condamne, mais il etoufte fori
importune voix; elle fait briller a fes yeux le glaive
des vengeances Celcftes mais il y ferme les yeux et
meurt tranquilement rasfafie' de jours; etce fervitpour
etre aneanti
Troifieme Conference. Une confequeiice plus abfurde
encore que PEcdefajle tire de la Confideration des va-
ni'tés de la vie dans ia fuppofition que l'homme meurt
comme la bete; c'est qu' avec des qualites fi fuperieu-
N 4 res