3°2
L APDi
lien verbeelden wy hier eene Elle in 't
klein, gedeeld in 2. 4. 8* i6.cn 32* parten
waaruit een kind lean ziendat b.v. en
een en dezelfde lengte isen bygevolg de
waarde dezer vier breuken even groot: en
dus met alle de overige voorbeelden, die
men uit de nevensftaande fchets kan halen.
12. Wat Breuksbreuken zyn, wyst de
naam genoeg aan,namelyk eene verdere ver
deeling van breuktallenals Een half vieren
deel een vierde van tweederdetweederde
van drievierde. Dus een halve Tali of
Taille voor Een half zestiende of Elle.
Doch van die breuksbreuken moeten wy
onder de zoogenaamde vermeeniging van
Breuken handelen.
13. Die het gene in dit Hoofdftuk voor-
gefteld is volkomen begrypt zal in 't
vervolg weinig zwarigheid vinden omtrent
de behandeling der breukenalzoo op de
gelegde grondflagen alle regels fteunen: want
daar hapert het doorgaans aan, zoo by
Meefters als Leerlingen, dat zy de allereerfte
beginfelen en bepalingen niet ter dege vat
ten. Waarom niemand der aankomelin-
gen in dit ftuk verder moet gaandan na
dat hy dit Hoofdftuk in allen deele wel
verftaan hebbe. Anders zal hy of haast
in de breukrekening verdriet krygenof ten
minften in 't korte alles vergeten zyn.
II. HOOFD-