3°2 L APDi lien verbeelden wy hier eene Elle in 't klein, gedeeld in 2. 4. 8* i6.cn 32* parten waaruit een kind lean ziendat b.v. en een en dezelfde lengte isen bygevolg de waarde dezer vier breuken even groot: en dus met alle de overige voorbeelden, die men uit de nevensftaande fchets kan halen. 12. Wat Breuksbreuken zyn, wyst de naam genoeg aan,namelyk eene verdere ver deeling van breuktallenals Een half vieren deel een vierde van tweederdetweederde van drievierde. Dus een halve Tali of Taille voor Een half zestiende of Elle. Doch van die breuksbreuken moeten wy onder de zoogenaamde vermeeniging van Breuken handelen. 13. Die het gene in dit Hoofdftuk voor- gefteld is volkomen begrypt zal in 't vervolg weinig zwarigheid vinden omtrent de behandeling der breukenalzoo op de gelegde grondflagen alle regels fteunen: want daar hapert het doorgaans aan, zoo by Meefters als Leerlingen, dat zy de allereerfte beginfelen en bepalingen niet ter dege vat ten. Waarom niemand der aankomelin- gen in dit ftuk verder moet gaandan na dat hy dit Hoofdftuk in allen deele wel verftaan hebbe. Anders zal hy of haast in de breukrekening verdriet krygenof ten minften in 't korte alles vergeten zyn. II. HOOFD-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1769 | | pagina 360