558
noemden ene flange ffophwaarvan waar-
fchynlyk de Grieken hun woord efiigdat
het zelfde beteekent hebben afgeleid
want ig in o<pig is maar een Griekfche uit-
gang.Van die gedachten was de Abt barthe-
lemy (a)en voor hem bochart (b) en
anderen. Ook dient het (c) ter zake het
geen stellingfleet heeft aangeteekend
dat namelyk het waarzeggen van de Hebre
en wordt uitgedrukt door ti'm en van de
Grieken door ciwffeQcubeide afkomftig (d)
vaneen woord dat flange beteekent, en dat
Apolio Pythius zelf die onreine Geest was.
Oobb bediende zich van die duiftere holen
tot werkplaatfen zyner bedekte handelin
gen en vervulde die kuilen en rots-breuken
met
ex quacunque fere re omina captatitur five de futuro rerum tvett~
iuy five etiam de re jam exijiente aut preterita, at qux inob
fcuro aut ixcerto adhvc latet ére.
fa) Acad. Royal, des infcript. belles lettres Tom.
XXXII. p. 229.
(b) bochart Oper. Tom. I. p. 22. 31X a?gyptiis hO-
die ferpentcm fonatHorus Apollo fcribit 505/ov Hie-
Togl. L. I. Ncmpe Diabolus ea forma maximè colui vo
luit qua feduxit primos homines, ib. Vatum andquis-
fimus Ophion diitus.
(c) H. Oorfpr. bl. 429. 430.
(d) W. KOOLHAAS obf. Philolog. Exeg. p. 52. feqq.
fignificat, in rem futurum aut mcognitam faffo auguri0
ïnquirere. Etenim verbum quod certo venit a
Jerpenshinc proprie fpeciatim fignificabit, ex ferpen-.
tibus augurtim capere, qualispracfagiendi vel omina captandi
ars proprie Graecis dicitur óQtoiLuvTêiei3érc. Generalius hoe
verbum dicitur deillicitailla acnefanda arte idolatries, 2»*