374 J« VAN IPEREN OVER DE
wat verder in dat Lied bedoeld word
eene Prophetifche Historie moeten
uitleveren die als een tafereel of
fchilderinge der tegenbeeldige vervuil in-
ge was aan te zienenna de letterly-
ke vervullinge der Godfprakebeter be
grepen en gewisfer geloofd kon worden.
Insgelykszoo Davids laatfte woorden
of, gelyk men 't noemt, zyn zwanen
zang (1) op de heerlykheid van zynen
zoon Salomo en den ondergang van Jo-
ab, Abjathar, Simei en andere Belials-
mannen toepasfelyk wasterwyl 'er
nogtans de verheffinge van Mesfias en
het Koningryk der eewige heerlykheid
teffens in gemeend en bedoeld werd
dan zal de verheffinge van Salomo en
zyne heerlykheid, in hare omftandig-
heden befchouwdeene Prophetifche
Historie hebben opgeleverddieals
door een Goddelyk GezigteIsraël ten
allerklaarften onder Salomons gelukki
ge en vreedzame regeringe deed begry-
pen en vaste yk gelooven, wat 'er na-
maals te wagten was. Langs dien weg
fteeg het Prophetisch Woord, boven
alles, wat 'eruit te denken was, in ver-
heyendheid, duidelykheidagtbaarheid
en
(1) 2 Sam. XXIII 1—7.