440 C. DE VRIES OVER DEN
allen onpartydigen liefhebberen der
waarheid, te hebben aangetoond, dat
de jKristelyke Liefde alles in zig behelze
'tgeen redelykerwyze onder het denk
beeld ener volmaakte vriendfchap kan be
grepen wordenen gevolglyk moet de
befchuldigingals of het Euangelie ge
heel en al de deugd van vriendfchap
over het hoofd gezien haddeten uitter-
fte ongegrond, en, op zyn beste geno
men, flegts ene loutere woordenvittery
zyn. Want fchoon het Euangelie het
woord Liefde (aydnf) in plaatfe van
Vriendfchap bezigt, de zaak die 'er me
de gemeend word is dezelfde, fchoon de
uitdrukkingen onderfcheiden zyn. Of
ftond het den H. fchryveren niet vry,
om hunne denkbeelden door zulke be
woordingen te kennen te gevenals zy
dagtendat best en gepast warenen
daar PlatoArifoteles en Cicero zig van
het woord @1X101 bedienden om hun
vriendfchap uittedrukkende benaming
van tyiXocSsXQla. (o) aan hunne vriend
fchap te geveneen naam dieniet zon-
def voordagt en wyze redenendaar aan
ge-
(o) (pi\a$eX<plci is een zamengefteld woord uit (pfaoc
(een, vriend) en aSehQós (een broeder) en kan dus even
gevoeglyk vertaald worden door broederljke vriendfchap.