440 C. DE VRIES OVER DEN allen onpartydigen liefhebberen der waarheid, te hebben aangetoond, dat de jKristelyke Liefde alles in zig behelze 'tgeen redelykerwyze onder het denk beeld ener volmaakte vriendfchap kan be grepen wordenen gevolglyk moet de befchuldigingals of het Euangelie ge heel en al de deugd van vriendfchap over het hoofd gezien haddeten uitter- fte ongegrond, en, op zyn beste geno men, flegts ene loutere woordenvittery zyn. Want fchoon het Euangelie het woord Liefde (aydnf) in plaatfe van Vriendfchap bezigt, de zaak die 'er me de gemeend word is dezelfde, fchoon de uitdrukkingen onderfcheiden zyn. Of ftond het den H. fchryveren niet vry, om hunne denkbeelden door zulke be woordingen te kennen te gevenals zy dagtendat best en gepast warenen daar PlatoArifoteles en Cicero zig van het woord @1X101 bedienden om hun vriendfchap uittedrukkende benaming van tyiXocSsXQla. (o) aan hunne vriend fchap te geveneen naam dieniet zon- def voordagt en wyze redenendaar aan ge- (o) (pi\a$eX<plci is een zamengefteld woord uit (pfaoc (een, vriend) en aSehQós (een broeder) en kan dus even gevoeglyk vertaald worden door broederljke vriendfchap.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1771 | | pagina 518