4lS VAN IPEREN OVER DE dit Liedfprekende en zingende in- koomt My dunkt waarlykdatals men zulke gewisfe blyken van eenen Beurt zang befpeurt, men zig dan ook wel .verlof mag aanmatigenom de Afwisfe- lingen daar te plaatzendaar het ons ge- fchiktst voorkoomt: fchoon men juist daarom die bepalinge niemand behoeft op te dringen, 't Kan wezendat men daar in mistast, zoo lang men het Digt- ftuk zelf, in zyne poëtilche bedoelingen en zegswyzen nog niet oordeelkundig genoeg doorzogt en ter toetze gebragt heeft (r). 0. XLV. vae (r) Na dat deze Verhandelinge reeds afgefchrcven lag, vielen my in de handen de Disfertatie van den Heer rucicersf el der in Canticum DsboraeGron. 1753 en de Nota Critica Exegetica in Gen. XLIX. Deut. XXXIII. Exod. XV. Jud. V. van den Heer tell er, Hal. Helmftad. 1766. Ik merkte dat die Heeren beide, op hunne wyze, hier eenen Beurtzang hadden aangetroffen. Volgens den Heer ruckersfelder is dit Lied eene Pindarijche "Ode van 4 Groote strophen, welke telkens we derom verdeeld zouden zyn, elke in eene Strophe Antifirophe en Epodos eindeiyk zou alles afloopen in een Slotgezang vs. 31. en zoo vond hy er een Driezang: Barak moet de Strophen: iemanddie gansch Israel verbeeldeae Antifirophenen Dehora de Epoden heb ben opgezegd. Maar van dien iemanddien Israël ver beelden zouvinde ikgeene voetftappen in den Text. Eenvoudiger fchynt my toe de Afdcelüige in Chore»

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1773 | | pagina 514