76 J. PAP DE FAGARAS ANTWOORD OP DE
werktuig teffens, maartehulpete roepen
om een verfchynzel uitteleggen? Voor
waar Gods wille is niet onverfchillig
maar heeft altoos wyze redenen, ont
leend van de Nature des voorwerps;
dus is het uwe pligtte verklaaren, hoe
hy, in het byzetten van die krachten
aan de floffe, hare gedaante en famen-
ftellinge in aanmerkinge genomen heb-
be. God kan aan eene zelfftandigheid
geene andere hoedanigheden byzetten,
dan die, welke hare natuur dulden kan.
Mogelyk zal het tot de natuur der ftof-
fe behooren, dat zy alle andere aan
trekt. Met dit te zeggen wint gy niets
dezelfde vraage loopt u telkens weêr
voor uitwaarom dan deze juist meer
de natuur der lichaamen zy, dat zy an
dere
ntfp '~C-' "ifr
quamad phoenomenon explicandumDcum e ma
china advocare Voluntas profe£to Dei non est
arbitraria, led habet femper rationes iapientes, a
Natura objefti defumtastuum itaque est explicare
quoinodo Iple, in his viribu.s materiae conferendis,
figurae ejus, et ftruéturae rationem habuerit. De
us non alias fubllantiae cuicunque proprietates in-
dere potest, quam quas natura ejus patiatur. For
te tarnen ad naturam matcriae pertinetut omnem
aliam attrahat, nihil hoe dicendo proficis: eadem
ubique te prsecurric quasftio cur potius haec fit
na-