dan dat zy, na het verwerpen der ver borgene hoedanigheidvan de Aantrek- kingskragt, eene andere, die niet veel beter iste wetendie van de beweeg kracht, te hulpe roepen; en dusfchynt de Wysgeerte, het zelfde te kunnen zeggendat voormaals de Ezel van JE- fopus zeiWat kan 't my Jcheelenwien ik dieneals ik doch overal de pakzadels der verborgene hoedanigheden dragen moet Maar ai lieve! waarom wederfpreekt men toch de bewegingskrachten welke be weezen zynzich in de lichamen te ont houden. Verandert dan het een lichaam den haat van het ander niet? Wat doet eene kracht anders, dan dat zy verande ringen voortbrengt? Gy aarzelt, zoo ik xny cic? '104 j. PAP DE FAGARAS ANTWOORD OP DE 'r-.'-i' TV'S*'CVS' C*'/S' 'cvV 'CVS? 'CVNS5 'l'CS* •cg.f V/s' ~P' 5'"sC v£' L~S? nifi pvseftiterincnihil aliud fecerunt, quam quod, occulta vis attrahentis qualitate rejedta, alteram nihilo meliorem vis motricis advocaverint, idem- que Philofophia dicere posfe videtur, quod Aefapi quondam afinus: Quia me a refertcut fertviam, dummeas occult arum qualitatum elite Hm ubique partem. Qujd tarnen quaefo viribus agendi obloqueris, quas corpori inesle accurate demonftratum est nonne enim corpus unum, ftatum aiterius mutat? fluid yero vis aliud, quam quod pjufationes produ-?

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1775 | | pagina 218