432 D. MEESE VERBETERING bouten en fplitfen in de leggers, gelyk C, C, 'er een aanwyst. Voorts zyn de uit- Ik denke danuit al bet voorgaande te mogen befluitcn, dat in de beoeffeninge dezer Hey-tui- gen, dat groote voordeel niet zal gevonden wor den, en dezelve, uit oorzaak der aangenaaide in- convenienten, als de zwaare febok en flingerin- gen des quadrants; bovenzwaarte van hout en yzer, waardoor dezelve bezwaarlyk te verplaatfen zullen zyn; ongelyke diredtie van trekkinge, en noodige oplettendheid omtrent het vieren van de trekrecpverlies van ty dals anderzinsvan weini gen in gebruik zal worden gebragt. Zynde ook verre de meeste hey-werken, van dien'aart, dat dezelve met allen mogelyken fpoed moeten wordefl afgedaan, zoo dat ecnig voordeel in daglooncn, tegen het verlies van tyd niet kan opwegen. Men is echter fomwylen genoodzaakt, met voorbyzien van dit verlies zich van zwaare Hcy- blokken te bedienen, welke niet zonder behulp van een fpil of kaapftand konnen worden ge- ligt. In welk geval ik dan zoude verkiezen het Hev-tuig, door den Heer belidor, in zyne Architecture Hydraulique opgegeven Ca)Welk werk tuig omtrent den kaapftand en het draaiend hoofd- ftuk, in veele opzichten met dit overeen komt, doch waarby een diergelyk quadrant niet wordt gevondenen waarmede ook zoo veel tyd niet verloren wordt. Wanneer intusfehen het Genootfchap mogte goedvinden, deze beide ontwerpen in het licht te brengen, zoude mogelyk daar door aan de liefheb beren aanleidinge worden gegeven, om hunne ge dachten op zoo een nuttig onderwerp te vestigen, en (a) Zie EELiEOR Af chit, Hydraul. 2 F art. Tom. fog. 183.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1776 | | pagina 508