432 D. MEESE VERBETERING
bouten en fplitfen in de leggers, gelyk
C, C, 'er een aanwyst. Voorts zyn de
uit-
Ik denke danuit al bet voorgaande te mogen
befluitcn, dat in de beoeffeninge dezer Hey-tui-
gen, dat groote voordeel niet zal gevonden wor
den, en dezelve, uit oorzaak der aangenaaide in-
convenienten, als de zwaare febok en flingerin-
gen des quadrants; bovenzwaarte van hout en
yzer, waardoor dezelve bezwaarlyk te verplaatfen
zullen zyn; ongelyke diredtie van trekkinge, en
noodige oplettendheid omtrent het vieren van de
trekrecpverlies van ty dals anderzinsvan weini
gen in gebruik zal worden gebragt. Zynde ook
verre de meeste hey-werken, van dien'aart, dat
dezelve met allen mogelyken fpoed moeten wordefl
afgedaan, zoo dat ecnig voordeel in daglooncn,
tegen het verlies van tyd niet kan opwegen.
Men is echter fomwylen genoodzaakt, met
voorbyzien van dit verlies zich van zwaare Hcy-
blokken te bedienen, welke niet zonder behulp
van een fpil of kaapftand konnen worden ge-
ligt. In welk geval ik dan zoude verkiezen het
Hev-tuig, door den Heer belidor, in zyne
Architecture Hydraulique opgegeven Ca)Welk werk
tuig omtrent den kaapftand en het draaiend hoofd-
ftuk, in veele opzichten met dit overeen komt,
doch waarby een diergelyk quadrant niet wordt
gevondenen waarmede ook zoo veel tyd niet
verloren wordt.
Wanneer intusfehen het Genootfchap mogte
goedvinden, deze beide ontwerpen in het licht te
brengen, zoude mogelyk daar door aan de liefheb
beren aanleidinge worden gegeven, om hunne ge
dachten op zoo een nuttig onderwerp te vestigen,
en
(a) Zie EELiEOR Af chit, Hydraul. 2 F art. Tom.
fog. 183.