HET ONDERHOUD DER ARMEN.. 199*
woon was hem toe te reiken, ten zy hy zich
naar zeekere regelen fchikke? Wy zyn zoo
fterk voor de vryheid, als iemand, maar weeten
ook, dat zoo dra dezelve in 't geheel geen banden
kent, dit edel voorredttt'ontaart, vooral by zul-
ken, die 'er geen regt gebruik van weeten te maa-
kenen naadeelig wordt voor het gemeene welzyn.
Wanneer ik voltirekt alleen waszou ik in zoo
verre met het myne mogen doenhet geen ik
wilde, als ik my daar door in 't toekomende met
benadeelde, maar zoo dra ik my in gemeenfebap
met anderen bevinde, worde ik bepaald, en ik
mag niet anders over het myne belchikken, dan o-
vereenkomftig met de oogmerken der Goddelyke
Voorzienigheid. Worde ik dan door wyze wet
ten verhinderd, om aan de beweeging myner harts-
togten, die dikwyls niet zeer redelylc zyn, den
vrven loop te geeven of bewaard voqr veele bedric-
geryen en plunderingen van luye, onwaardige ar
men, en bedelaars, ik hebbe alle rbdenen, om my
daar aan bly moedig te onderwerpen. En heeft ie
mand omtrend het zyne al eön grooter recht en
vryheid, het is gantsch anders geleegen met zul-
kendie het geld van anderen onder zich hebben
om het te bewaaren en te verdeelenhet welk al
toos met de uiterfte naauwkeurigheid dient te ge-
fchieden overeenkomftig met de oogmerkenwaar
meedehet overgegeeven is, ofvooronderfteldmoet
worden overgegeeven te zyn. Zoo min als een
Vader te berispen is, welke de neigingen en gan
gen van zyn kind zoo vry, als hy gebooren is,
naar zyn beste weeten beftiert, zoo min zyn zul
ke Burger- of Armen-Vaders te veroordeelen, wel
ke eene meenigte die in gevorderde jaaren dikwerf
nog kinderlyke begrippen heeft, in zoo verre dat
ze'eeten willen en niet arbeiden; wanneer zydee-
ze volgens Goddelyke enMenlchelyke wetten poo-
gen te beftieren, en willig onwillig te verpligten,
om hunne kinderen in deeerfte begin fel en der wee-
teafghappen te laaten onderrigtennuttige band wer-
N 4 kca