X X r i Schepenzoo veel mogelykkonnen worden beladen roet veele koopwaarenen te gelyk met vereischten fpoed een' vaardigen voortgang konnen maken, zoo wel voor den wind, en in itille zee, als by tegenwind, daar 'twenden noodig is, en in holle zee; wanneer de zwaar te van 't Schip, vermeerderd met de ladinge, ook noch aanmerkelyk vergroot wordtdoor de nederdrukkende kracht der byftaande zei len waar door het zelve dieper in het water zinktdan uit de zwaarte van Schip en ladinge op zich zeiven en alleen befchouwdzoude volgen. Scheepsbouwmeesters wetendat de famen- voeging van deze twee Scheepshoedanigheden groote lading en teffens vaardigheid of traagheid in den voortgang, met allerlei wind en zeeën, zonderling afhangt van de geileldheid van dat gedeelte der Schependat in het water wordt neêrgedrukt, zoo door 'sSchips eigen zwaarte, als door de zwaarte der ladingewelk gedeelte doorgaans het Levendeel wordt genoemd. Ook is 't bekend dat de ondervinding op de Proef heeft geleerd, dat een Schip, toege- iield uit flaauwe waterlinienwel is gefchikt tot eeren vaardigen voortgang door het water, by gematigd weêr en daar uit vloeijende ftille zeeDoch dat dit geen plaats hebbe met zwaa- ren winden hoogaanfchietende zeeënom dat de kleine cirkelboog, die het voorfchip uit maakt niet befiaanbaar isom wegens de zwaarte, zoo van 't Schip als de inladinge be=

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1780 | | pagina 22