O. I. SCHEPEN.
205
veel zwaarder dan een Jchip van 150
voetenen die van 150 moeielyker dan
die van 155 voetenomdat door de kort
heid van het fchip, de zeeën vaardiger
onder doorfchieten, het geen het fchip
eerst voor, daarop fubiet agter na het
holftaande water, zwaar, in de zee
kuil doet nedervallen.
Men bevind dat een fchip van 150 en
155 voeten langer op de zee blyft leg
gen 7 het geen die fchepen by het on
der doorfchieten der zee langzaamer tus-
fchen en over de zeeën doet neder
vallen hier door is hetdat in ftorm-
weêr met hooge zeeëneen fchip van
140 voeten door het zwaarder dampen
ligter dan een fchip van 150 of 155 voe
ten zyn tuig komt te verliezen.
De fchepen van 150 en noch meer die
van 155 voeten zyn nuttiger in hol water
om het van een lager by den wind af
tehalen, dewyl zy minder in de zee
arbeidendan een fchip van 140 voe
ten hier door dry ven zy minder af en
bekomen meerder vaart.
Een gedekten kuil of drie-dek fchip
van 150 en 155 voetenzyn in dezen de
bekwaamde en voordeeiigfte.
Met een drie- dek- fchip kan men
fpoe: