O. I. SCHEPEN. 205 veel zwaarder dan een Jchip van 150 voetenen die van 150 moeielyker dan die van 155 voetenomdat door de kort heid van het fchip, de zeeën vaardiger onder doorfchieten, het geen het fchip eerst voor, daarop fubiet agter na het holftaande water, zwaar, in de zee kuil doet nedervallen. Men bevind dat een fchip van 150 en 155 voeten langer op de zee blyft leg gen 7 het geen die fchepen by het on der doorfchieten der zee langzaamer tus- fchen en over de zeeën doet neder vallen hier door is hetdat in ftorm- weêr met hooge zeeëneen fchip van 140 voeten door het zwaarder dampen ligter dan een fchip van 150 of 155 voe ten zyn tuig komt te verliezen. De fchepen van 150 en noch meer die van 155 voeten zyn nuttiger in hol water om het van een lager by den wind af tehalen, dewyl zy minder in de zee arbeidendan een fchip van 140 voe ten hier door dry ven zy minder af en bekomen meerder vaart. Een gedekten kuil of drie-dek fchip van 150 en 155 voetenzyn in dezen de bekwaamde en voordeeiigfte. Met een drie- dek- fchip kan men fpoe:

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1780 | | pagina 235