X X I I I
benevens de nederdrukkende kracht der by (taan
de zeilenhet diep inzinken van het Schip in
zee te beletten.
Boven dien heeft de ondervinding geleerd
dat zulk een Schip't geen uit flaauwe boogen
of waterliniën is gefteldeene ongelyk grootere
cirkelboog moet maken eer het door den wind
is gewendof zelfs voor den wind moet wen
den dan de cirkelboog is van een Schipdat
uit neergebogen Liniën is gefteldhet geen
eene kleinere boog maakt, en dus korter kan
wenden, dan het eerst gemelde met flaauwer
boogen.
Nochtans zyn 'er verfchillende begrippen
onder de Scheepsbouwmeesters, ten aanzien
van de juiste gefteldheid van het deel der Sche
pen, dat door de genoemde oorzaaken in het
water wordt ingedrukten het Levendeet
wordt genaamdin welkers welgefteldheid zoo
wel de lading als de vaardigheid zoo veel be
lang heeft.
Derhalven heeft hetZeeuwfcheGenootfchap be-
flotenvoor rekeninge van het Baraviafche Genoot-
fchap optegeven ter beantwoordinge voor den i
van louwmaand 1783, deze tweeledige Vraage:
VooreerstHoe groot moet de Cirkelboog
zyn van het voor/chip of de zoogenaamde
Boegindien dezelve zal gefchikt zynom het
water zacht te klieven, tot bevorderinge van
eenen vaardigen voortgang, en tellens beftand
4 te