X X I I I benevens de nederdrukkende kracht der by (taan de zeilenhet diep inzinken van het Schip in zee te beletten. Boven dien heeft de ondervinding geleerd dat zulk een Schip't geen uit flaauwe boogen of waterliniën is gefteldeene ongelyk grootere cirkelboog moet maken eer het door den wind is gewendof zelfs voor den wind moet wen den dan de cirkelboog is van een Schipdat uit neergebogen Liniën is gefteldhet geen eene kleinere boog maakt, en dus korter kan wenden, dan het eerst gemelde met flaauwer boogen. Nochtans zyn 'er verfchillende begrippen onder de Scheepsbouwmeesters, ten aanzien van de juiste gefteldheid van het deel der Sche pen, dat door de genoemde oorzaaken in het water wordt ingedrukten het Levendeet wordt genaamdin welkers welgefteldheid zoo wel de lading als de vaardigheid zoo veel be lang heeft. Derhalven heeft hetZeeuwfcheGenootfchap be- flotenvoor rekeninge van het Baraviafche Genoot- fchap optegeven ter beantwoordinge voor den i van louwmaand 1783, deze tweeledige Vraage: VooreerstHoe groot moet de Cirkelboog zyn van het voor/chip of de zoogenaamde Boegindien dezelve zal gefchikt zynom het water zacht te klieven, tot bevorderinge van eenen vaardigen voortgang, en tellens beftand 4 te

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1780 | | pagina 23