len, en zulks met een kuil- en drie-
dek Tchip mits die beide op eene
Malle zyn gebouwd.
Belangende het eerfte, namentlyk,
de regeering van een fchipdit is we
derom tweezintsals eerst wanneer
een fchip ten anker legtgereed om
onder zeil te gaanen dan wanneer
het onder zeil is.
Wat het eerfte betreftwanneer
men onder zeil moet gaanzoo heeft
een drie-dek-fchip veel voorboven
een kuil-fchip in de ruimte op zyn
tweede dek, daar het anker werd ge
wonden, het geen noodzaakelyk ten
gevolge heeft, de gemakkelyke regee
ring want op het tweede dekal
waar het anker werd gewonden, is 'er
niets tegens boord van het loopend
touwerkdat om het fpil agter de
groote mast ftaande legtde man-
fchap, die het cabellaaring windt kan
verhinderendewyl al het loopend
touwerk, als groote hals, fokken bras
en fokken fchoot, en meer ander
loopend touwerk dat op een kuil-
fchip tegens boord in de kuil is ge
plaatst, in den weg is, en dus belem
mert, hier op een drie-deh fchip alle
op
3IO W. UDEMANS OVER DE