320 \v. üdemans over de
Ik zal dan hier befchryven een kuil
en een drie-dek-fchipin hunne voor-
en nadeelenen die beide naar eene
conflructie zyn gebouwd.
En dewyl alhier bepaaldelyk wordt
gevraagd naar fchepen, die de reis tus-
ichen Europa en de Indien moeten
doen zoo verftaat de Wel Ed.
Geftr. Heer radermacher alhier door
fchepen der Oost-Ind. Comp., offchoon
het zyne betrekking heeft tot de zee-
vaart-kunde in het algemeen.
Ik breng dan eerst onder het oog de
vermeende nadeelen der drie-dek-fche-
pen, als eerst het dieper gaan, en ten
tweeden de rankheid, door het hoog
optimmeren van het derde of bovenfte
dek, waar door men in noodzaak
wordt gebragt, om meerder ballast of
te onderlaag in de drie-dek-fchepen te
doen, en het dan ten gevolge zoude
hebben, het dieper gaan van een drie-
dek- boven een kuil-fchip.
En dewyl het vlotgaan der fchepen
een noodzaakelyk poinct is in de fche
pen van de Nederlandfche Oost-Ind.
Comp., door de ondiepte der zeeha
venen van Texel en Goereê, zoo zou
de dit een groot gebrek zyn in de drie-