356 W. UDEMANS OVER DE
en die apparent den Heer Radcrma-
cher nog niet zeilen zyn voorgekomen.
De eerste zwaarigheid, die als een
defect wordt opgegeven, is deze.
Datwanneer men een groot aantal van
manfchappen met zoo een drie-dek-fchip
transporteert naar de Indien men dan op het
tweede dekten minsten een getal van een
honderd plaatstdie roet hun byhebbende
bagafie al vry wat topzwaarteof boven-
wigte zullen aanbrengen en dusals een na-
tuurlyk gevolg, meerdere rankheid veroor-
zaakcn, waar door men wordt verhinderd
met een ftyve koelte, dogeen gunftigen wind
kragt van zeil te kunnen voerenen het tot
vertraging van de reis dus noodwendig zou-
de moeten ft rekken.
De tweede reflectie wasdat op een drie-
dek-fchip de fchuit wordt boven op roosters
gezet, en dus veel hooger als op een kuil-
fchip, daar zy tusfchen de barring in ftaat,
en gevolgelyk ook op het drie-dek-fchip,
rankheid bybrengt."
Belangende het eerstehet logement
van het volk op het bovendek dit
fchynt van cenige confideratie te zyn,
dog nader ingezien zyndc zal het
weinig of niets als defect worden aan
gemerkt. Het is waar, datdiehondert
manfchappen, die op het bovendek lo
gee-