DER SCHOOLS N. 21
beteringe zal gekomen zynen op eene ge
regelde wyze van langzamer hand in 't on-
dervvyzen der kinderen in 't fpelhn, lezen
enz. voort te gaan
ii.
By dit alles komt nog een ander gebrek
dat men, helaas! al te algemeen in veele
Schooien aantreft, ik bedoele de onver-
ftandigeen veelzins al te geftrenge tugt-
offeningewaar van de reden op lommige
tyden veel meer in de korfelige geaartheid
of in eenc knorrige bui van den Mce-
fter, dan wel in eenig wezenlyk wanbedryf
van de Schoolieren te zoeken is; want
daarby voorbeeldde man gisteren vry
goedaartig entoegeeflyk was, is dat blaadje
zedert gisteren aanmerkelyk omgekeerd
'tminfte abuis, de geringde misllag wordt
onbedenkelyk hoog genomende knorrig
heid en verdrietelykheid ziet hem geduu-
rig de oogen uitop zulke tyden wagte
hier zich elk voor fchade want is de man
in zulk eene ongeftelde luimop de min
de aanleiding viert hy zyne oploopendheid
den teugel, en of't verdiend is, of niet
verdiend hy jlaat er onder gelyk het
fpreekwoord zegtals malle Jan onder de
hoenders
B 3 En