der schoolen. 35
hen gelaatenzoo dikwyls men die noo*
dig heeft.
Best is 't aan de bovenfte zyde der veri
fiers of raamen in zulke vertrekken
eenige kleinere of groOtere opening te
maakennaar de grootheid der benaauwd-
heid in de School, of de hoeveelheid van
verfche lugt welke men begeert. Daar
toe zoude ik vooral aanpryzen, by den
aanbouw van nieuwe Schooiendaar de
zelve in 't vervolg mogten noodig zyn
of by de verbeteringe van de ouderaa
men, van welke men het bovenfte gedeel
te wanneeren zoo veelmen wilde
naar beneden kon laaten zakkenwaar
door men deze voordeelen heefteens
deels dat de verfche lugt zonder iemand
te benadeelen, van boven het fchoolver-
trek indringt, 't welk anderzins, by 't
opfchuiven van een raam naar boven, het
openzetten van een deur of venderzul
ke hinders, die in den tocht zitten groote-
o
lyks kan benadeelenanderdeels dat
aan de fchadelykfte dampen, de verderf-
felykfte deeltjes in de lugt, welke, ge-
lyk de bevinding in meer dan een geval
geleerd heeft, doorgaans naar boven klim
men, en zich in het bovenfte gedeelte
van een befloten vertrek meest ophouden
C 2 door