DER SCHOOLEN. 43
in de ondcrfcheidene figuur en der letteren,
zoo in het Capitaalals gewoon Romeinsch
en loopend fchrift enz. prompt Jpellen en
lezen. Voorts moeten hier de kinderen
wel leeren uirfprekenen van buiten lee-
renhet allervolmaaktjle Gebedde twaalf
Mr ty kei en des Geloofsen de Wet des JJee-
renwaar by men voor die wat verder
zyn, en het gemelde reeds prompt ken
nen, eenige korte fpreuken of treffende
gezegden uit den Bybel zou konnen voe
gen, het Bybels gefchiedkundig vraag
boekje van Borftius of een ander kort op-
ftel; de oudfte en verstgevorderde ook
eenige vragen uit het kleine kort begrip
der Christelyke Religie. Waar over de
Schoolvrouw naar de vatbaarheid der
kindereneens of tweemaalen in de week
diende te Catechizeren; opdat zy dus al
vroeg met eenig oordeel leerenen ge
wend worden aan een' zekeren lust, om
te begrypen het geen zy leeren. En de
bevinding leertdat waarlyk veele kinde
ren, alreeds in hunne vroegere jeugd,
meer begrip en oordeel toonen te bezit
ten wanneer 'er maar eenig behoorlyk
werk van gemaakt wordt, dan men zich
gemeenlyk verbeeldt. Ook behoorde 7er
door zulken onder de kinderen, die 't"
verst in 't lezen gevorderd waren en die
daar