DER SCHOOLEN. 43 in de ondcrfcheidene figuur en der letteren, zoo in het Capitaalals gewoon Romeinsch en loopend fchrift enz. prompt Jpellen en lezen. Voorts moeten hier de kinderen wel leeren uirfprekenen van buiten lee- renhet allervolmaaktjle Gebedde twaalf Mr ty kei en des Geloofsen de Wet des JJee- renwaar by men voor die wat verder zyn, en het gemelde reeds prompt ken nen, eenige korte fpreuken of treffende gezegden uit den Bybel zou konnen voe gen, het Bybels gefchiedkundig vraag boekje van Borftius of een ander kort op- ftel; de oudfte en verstgevorderde ook eenige vragen uit het kleine kort begrip der Christelyke Religie. Waar over de Schoolvrouw naar de vatbaarheid der kindereneens of tweemaalen in de week diende te Catechizeren; opdat zy dus al vroeg met eenig oordeel leerenen ge wend worden aan een' zekeren lust, om te begrypen het geen zy leeren. En de bevinding leertdat waarlyk veele kinde ren, alreeds in hunne vroegere jeugd, meer begrip en oordeel toonen te bezit ten wanneer 'er maar eenig behoorlyk werk van gemaakt wordt, dan men zich gemeenlyk verbeeldt. Ook behoorde 7er door zulken onder de kinderen, die 't" verst in 't lezen gevorderd waren en die daar

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 185